De exploitant van de spoorverbinding Hengelo–Bielefeld wordt Eurobahn. De dochter van Keolis Deutschland rijdt vanaf december 2017 een uurdienst.
Eurobahn gaat op Hengelo–Bielefeld rijden
Eurobahn heeft de aanbesteding gewonnen van het Teutoburger Wald-Netz, waar de treindienst Hengelo–Bielefeld onderdeel van is. De aanbesteding is in mei dit jaar begonnen en uitgevoerd door ZweckverbandNahverkehr Westfalen-Lippe (NWL), Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), Regio Twente en de provincie Overijssel. In de nieuwe dienstregeling rijdt de trein eenmaal per uur van Hengelo via Bad Bentheim, Rheine en Osnabrück naar Bielefeld.
Gedeputeerde Kok van Overijssel en portefeuillehouder Bron van Regio Twente zijn blij dat er een oplossing komt voor de ontbrekende schakel in het huidige netwerk tussen Hengelo en Bad Bentheim. “Met de inzet van nieuw treinmaterieel, geschikt voor zowel het Nederlandse als Duitse stroomsysteem, ontstaat er een rechtstreekse verbinding tussen Hengelo en Bielefeld zonder oponthoud. Hiermee verbeteren we niet alleen het reisgemak van de bestaande reizigers, maar maken we de verbinding ook aantrekkelijker voor nieuwe reizigers.”
Het nieuwe contract begint in december 2017 en heeft een looptijd van 15 jaar. De provincie Overijssel en Regio Twente hebben elk 8,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de exploitatie van het Teutoburger Wald-Netz tot eind 2032. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt 9,33 miljoen bij.
Het Teutoburger Wald-Netz bestaat uit vijf spoorlijnen:
Bielefeld–Bad Bentheim–Hengelo (RB 61 Wiehengebirgs-Bahn)
Münster–Osnabrück (RB 66 Teuto-Bahn)
Münster–Rheine (RB 65 Ems-Bahn)
Herford–Altenbeken–Paderborn (RB 72 Ostwestfalen-Bahn)
Bielefeld–Minden–Nienburg (RE 78 Porta-Express)
Tot december vorig jaar pendelde tussen Hengelo en Bad Bentheim drie jaar lang de Grensland Express, geëxploiteerd door Syntus en de Bentheimer Eisenbahn. Die trok echter maar 250 reizigers per dag; bij lange na niet genoeg voor een rendabele exploitatie. Toen de Europese subsidie voor de verbinding stopte, viel het doek voor de verbinding.
De extra halte die de gemeente Losser wil, zal er niet snel komen. Dat zei beleidsadviseur Wim Michel van de Regio Twente in mei al tegen OV-Magazine. “Voor je een halte hebt, ben je alweer vier tot vijf miljoen euro verder. Ook is de halte moeilijk in te passen in de bestaande dienstregeling. Dat is ook de reden dat, net als bij de Grensland Express, Hengelo Oost wordt overgeslagen.”
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen