Gedeputeerde Henk Brink van Drenthe heeft zijn zin gekregen; er komt een extra proef met een snelle Intercity tussen Groningen en de Randstad die wel stopt in Assen.
Extra proef snelle trein met stop in Assen
Daarmee komen er dus twee proeven. In het voorjaar start de eerste proef met een snelle intercity tussen Randstad en Groningen waarbij de trein niet stopt in Assen. In het najaar van 2019 volgt eenzelfde proef inclusief stop in Assen.
Onacceptabel
Brink was in eerste instantie not amused door de plannen van NS om Assen over te slaan in de proef. “Geen stop in Drenthe vind ik onacceptabel”, zei de gedeputeerde begin november. Brink vertelde toen al dat hij van plan was om bij NS te eisen dat er een proef komt, waarbij de intercity wel stopt in Assen. “Alleen dan kun je vergelijken en er inhoudelijk over praten.”
Drie minuten
Het overslaan van Assen scheelt uiteindelijk maar drie minuten, en dat is te verwaarlozen, volgens Drenthe. NS kiest uiteindelijk welke proef definitief wordt gebruikt. Het plan wordt voorgelegd aan de spoortafel. Daarin zijn Drenthe, Groningen, Friesland en Overijssel vertegenwoordigd, evenals Arriva en het OV-bureau Groningen Drenthe.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Vermoed dat NS deze proef houdt omdat ze in de toekomst (vanaf 2025) de snelle IC vanaf de HSL willen doortrekken naar Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Het is bekend dat NS onderzoek naar een snelle Intercityverbinding Rotterdam - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere via de HSL. Waarmee de HSL wederom beter geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet.
De ICNG is gemaakt voor het rijden op de HSL en hoofdrailnet. Hiermee kan NS de mogelijkheden omdat het een IC heeft die flexibel op beide sporen kan rijden. En in tegenstelling tot de Traxx + ICR echt geschikt wordt gemaakt hiervoor.
Ingediend door hanzeboog2012 op di, 04/12/2018 - 18:28
Ik heb begrepen dat de snelle trein extra wordt ingezet naast de bestaande verbindingen. Laat Assen zich dus niet gepasseerd voelen als die extra trein daar niet stopt. Het aantal uitstappers in Assen is nu al klein in vergelijking met dat in Groningen. Dus svp rug recht houden en een snelle verbinding ook echt een snelle verbinding laten zijn. Sterkte daarmee !
Ingediend door Tjeerdhij op vr, 07/12/2018 - 18:51
Reactie toevoegen