Een proef met een gele overweg in Baarn heeft aangetoond dat het veiligheidsgevoel en de alertheid van de weggebruikers verbetert. ProRail wil nu de proef uitbreiden naar andere plaatsen.
Gele overweg veiliger, proef uitgebreid
Verschillende maatregelen van ProRail hebben de afgelopen jaren gezorgd voor een afname van het aantal incidenten en dodelijke slachtoffers op overwegen. ProRail verwacht echter dat het aantal ongevallen weer gaat toenemen door de groei van het aantal treinen en overweggebruikers. Met het geel schilderen van overwegen probeert ProRail het aantal incidenten te beperken. "Mensen lieten weten dat ze echt gingen nadenken bij het oversteken", zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom tegen de NOS.
Samenwerking met TNO
De spoorwegbeheerder werkte voor deze proef samen met onderzoeksinstituut TNO. Zonder de inwoners in te lichten werd de overgang geel geschilderd. Er is bewust gekozen voor geel. “Het is geen alarmkleur zoals rood, dus mensen schrikken niet. Maar het is wel een kleur die mensen alert maakt", zegt TNO-onderzoeker Remco Wijn.
Naar nul overwegen
Het liefst wil ProRail helemaal af van de overwegen al beseft de spoorbeheerder dat dit een proces van lange adem is. "De komende drie jaar willen we in ieder geval alle onbewaakte overgangen weghalen of beveiligen. Over dertig jaar moeten alle overgangen weg zijn. Dat kost alleen veel geld", aldus ProRail.
Hoe meer verschillende treinen en andere weggebruikers van elkaar worden gescheiden, hoe veiliger de doorstroming van het trein- en wegverkeer, vindt de spoorwegbeheerder. Nieuwe spoorlijnen worden al overwegvrij aangelegd. Daarnaast pakt ProRail jaarlijks dertig overgangen aan. Dit tempo wil het bedrijf de komende jaren gaan opvoeren. ProRail gaat nu bekijken welke overgangen nog meer geschikt zijn voor een geel kleurtje.
Bron foto: ProRail
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Reactie toevoegen