Vertegenwoordigers van de provincie Drenthe en de deelstaat Niedersachsen hebben vandaag in Emmen gesproken over een reactivering van een spoorverbinding tussen Bad Bentheim en Emmen. Het initiatief lag aan Duitse zijde.
Gesprekken over Drents-Duits spoor
De Duitsers zijn op dit moment bezig met een reactivering van de passagiersdiensten op het spoor tussen Bad Bentheim en Neuenhaus, 30 kilometers voor de Nederlandse grens. Vanaf 9 december 2018 moeten daar na veertig jaar de eerste treinen weer rijden. Gedeputeerde Brink van de provincie Drenthe gaf eerder al aan wel oren te hebben naar een verlenging van de passagiersdiensten naar Coevorden. Die wens is nu concreter geworden door de gesprekken. De Duitsers zien het liefst de treindienst doorrijden naar Emmen. De minister van Financiën van de deelstaat Niedersachsen kwam in persoon naar Emmen af om de gesprekken te voeren.
Op dit moment wordt het spoor tussen Bad Bentheim en Coevorden alleen gebruikt voor goederenverkeer. De maximum snelheid bedraagt 50 kilometer per uur. Voor de passagiersdienst in Duitsland wordt het spoor nu geschikt gemaakt voor een snelheid van 80 kilometer per uur. Om het spoor naar Emlichheim en Coevorden geschikt te maken voor passagiersdiensten, moeten in ieder geval 35 overwegen worden aangepast of opgeheven, aldus de Duitsers. Voor een doortrekking naar Emmen is waarschijnlijk nog een passeerspoor in Nieuw-Amsterdam nodig.
In aanloop naar de gesprekken is er al veel onderzoek gedaan, onder meer door de Rijksuniversiteit Groningen, schrijft de Duitse krant Grafschafter Nachrichten. Uit eerste studies zou blijken dat de grensoverschrijdende verbinding 1400 passagiers per dag zou kunnen trekken. Hoeveel een reactivering kost, is niet bekend. Wel willen de Duitsers dat Nederland meebetaalt.
Bekijk ook de video van EV1: Holländer wollen Bahnanbindung an die Grafschaft
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Reactie toevoegen