ProRail dreigt met projecten in de knoei te komen, door een conflict met grondeigenaar Rail Side. Dat bedrijf wil dat ProRail de afspraken over het gebruik van de grond nakomt. De aantallen zijn niet gering: het gaat om 1300 percelen.
Grondkwestie brengt ProRail in problemen
Het Rotterdamse Rail Side, een dochteronderneming van investeringsmaatschappij Waalstede Vastgoed, heeft gronden door heel het land, dus de kans is groot dat de patstelling met ProRail gevolgen zal hebben voor diverse projecten. Welke precies en hoe groot die gevolgen zullen zijn, is ProRail nog aan het uitzoeken.
Rail Side bezit in totaal zo’n 1300 percelen grond langs het spoor. Het bedrijf nam die percelen, in totaal 1200 hectare, vijf jaar geleden via een openbare tender over van NS Vastgoed. Het bedrijf werd zo in een klap een van de grootste buren van spoorbeheerder ProRail.
Om steeds maar weer nieuwe onderhandelingen over het gebruik van de grond te voorkomen, werd er een raamovereenkomst gesloten. ProRail kon de stukken grond overnemen van Rail Side voor een prijs die varieert tussen de 1 euro voor landbouwgrond tot minimaal 30 euro voor grond met woon- of bedrijfsbestemming. ProRail laat het echter keer op keer na om zich aan die overeenkomst te houden, aldus Willem Tulling van Rail Side.
“Elke keer weer komen we bij viewing van onze gronden illegaal gebruik door ProRail tegen”, aldus Tulling, die in de praktijk steeds hetzelfde euvel ziet: een tracémanager krijgt een stuk aangewezen voor een project, maar ProRail verzuimt vervolgens om een aanvraag met opdrachtnummer bij Rail Side in te dienen voor het gebruik van de grond van Rail Side.
Bij een stuk grond in Barendrecht van zes hectare werd nog in der minne geschikt. Er werd een deal gemaakt die buiten de raamovereenkomst viel. Maar bij de bouw van een voetgangersbrug over het spoor in Baarn was voor Tulling de maat vol: hij weigerde een stuk grond van 25 vierkante meter af te staan aan ProRail, waardoor de voetgangersbrug niet aangesloten kan worden op de wandelpaden.
ProRail spande een kort geding aan, maar ving bot bij de rechter. De brug werd desondanks geplaatst, maar is vooralsnog nutteloos. Drie overwegen in de buurt moeten nog open blijven om wandelaars het spoor te laten oversteken.
“Eerst wil ik dat ProRail over de brug komt met de oude aanvragen. Dat gaat om ongeveer 550 hectare. We willen graag goede buren blijven, maar de liefde komt nu maar van een kant”, zegt Tulling, die overigens zeer verbaasd is dat ProRail destijds zelf niet op de grond heeft geboden. “Ook op een emissie die afgelopen jaar plaatsvond, bood ProRail niet. Dat vind ik wel erg vreemd. Het ene staatsbedrijf dat grond van de andere overneemt, dat zou toch veel logischer zijn?”
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Nieuwe voetgangersbrug bij Baarn??? Er is daar maar één brug en die is van voor de oorlog. Welke brug zou hij bedoelen?
Ingediend door rob op di, 29/09/2015 - 18:22
Deze brug is zo'n 1500 meter westelijker gerealiseerd.
Ingediend door Vincent Wever op di, 29/09/2015 - 19:15
Eerst was alle grond van de NS. Toen gingen NS en ProRail zelfstandig verder. Er waren stroken grond langs het spoor die werden verkocht via NS Vastgoed aan Rail Side. Misschien is de Overheid zelf wel Rail Side? Privatisering heet dat. Winst maken ten koste van? Misschien kan het nog mee in het debat van Mansveld vanavond. De visie reikte ook toen niet verder dan de televisie.
Ingediend door Tjeerd Meere op di, 29/09/2015 - 20:39
Reactie toevoegen