GVB in Amsterdam is begonnen met de aanbesteding van 31 elektrische bussen, met een optie op nog eens 69. De bussen moeten grotendeels worden opgeladen via snellaadpalen. Het plan om bussen rijdend op te laden (in motion charging) is daarmee van de baan.
GVB start tender 31 elektrische bussen
De vervoerder vraagt in de tender om 22 gelede elektrische bussen en negen 12-metervoertuigen, wat neerkomt op ongeveer 15 procent van de vloot. In Sloterdijk moeten maximaal tien snellaadpalen komen, terwijl in de stalling Garage West de mogelijkheid komt om 's nachts op te laden en de bussen voor te verwarmen. Daar liggen ook al zonnepanelen. De bussen moeten vanaf 2020 in bedrijf komen. Het GVB, de gemeente en de Vervoerregio Amsterdam zorgen voor de financiering.
De eerste elektrische bussen van GVB moeten gaan rijden op lijn 15 (Sloterdijk–Zuid), 22 (Slotervaart–Centraal–Muiderpoort) en 36 (Sloterdijk–Buikslotermeerplein). GVB, gemeente en Vervoerregio Amsterdam hebben er lang over gedaan om een knoop door te hakken wat de juiste laadstrategie was. De hoofdstad hield lange tijd in motion charging, waarbij de bussen rijdend onder een bovenleiding worden opgeladen, als serieuze optie aan. Daar stapt Amsterdam, voorlopig althans, van af. Snelladen is financieel en ruimtelijk haalbaarder, aldus GVB. Voor toekomstige bestellingen houdt de vervoerder alle opties open.
Vorig jaar onderzocht GVB nog de elektrificatie van de buslijnen 18, 22, 40 en 48. "Deze lijnen zijn toen gekozen met de insteek dat de stad een zo groot mogelijke bijdrage wil leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Drie van deze vier lijnen rijden tijdens hun rit over een zogenaamd luchtkwaliteitsknelpunt. Dit zijn locaties waar de luchtkwaliteit momenteel het minst is", aldus een woordvoerder van GVB. "Nu we daadwerkelijk van start gaan met elektrische bussen, hebben we naar de techniek en haalbaarheid op deze termijn. De lijnen 15, 22 en 36 kunnen aansluiten op de laadhub bij station Sloterdijk. Lijn 22, die rijdt over de Prins Hendrikkade, hebben we kunnen behouden als belangrijke lijn die valt onder een knelpunt in de stad waar de wettelijke toegestane grenswaarden voor de luchtkwaliteit worden overschreden."
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Ze doen onderzoek naar lijn 18, 22, 40 en 48. Daarbij wordt al sinds 2014 met enige regelmaat door GVB/Van Huffelen de trolleybus de media in gegooid. Voor het laatst medio 2017. Zelfs de gemeente en/of VRA ging van IMC blijkt uit de aanbesteding.
Vervolgens wordt het lijn 15 (die vertramd zou moeten worden), lijn 22 en 36 door middel van OC.
OC is financieel en ruimtelijk haalbaarder wordt hier gesteld, maar kennelijk niet voor de buslijnen waar het onderzoek oorspronkelijk naar liep?
Ingediend door n-evo op ma, 05/02/2018 - 14:55
Psst, de door-link in het woordje "tender" in deze tekst:
"De vervoerder vraagt in de tender om 22 gelede elektrische bussen en negen 12-metervoertuigen,"
verwijst naar https://www.donorregister.nl/ , wat heeft dit er mee te maken? Verkeerde link gebruikt wellicht?
Ingediend door JMT op di, 27/02/2018 - 00:01
Dank voor je oplettendheid! De link is aangepast.
Ingediend door Vincent Wever op di, 27/02/2018 - 10:39
Reactie toevoegen