De Raad van State heeft beslist: Het spoor van de Hoekse Lijn mag worden doorgetrokken tot het strand van Hoek van Holland.
Hoekse Lijn verlengen tot het strand mag
De spoorverlenging is een onderdeel van een groter project. De spoorlijn van weleer, tussen Rotterdam en Hoek van Holland, wordt omgebouwd tot een metroverbinding. Het eindstation ligt nu op twaalfhonderd meter van het strand. Strandliefhebbers kunnen straks vlakbij het strand uitstappen.
Bezwaren niet gegrond
De Raad van State liet onderzoek doen naar de bezwaren van omwonenden over geluidsoverlast, de trillingen en de bereikbaarheid van de woningen. Het geluid en de trillingen van de metro zijn niet zo ernstig dat de situatie bij de woningen in de directe omgeving onaanvaardbaar wordt. De invloed van de metrolijn op de bereikbaarheid van de woningen is maar beperkt. Dit geldt voor zowel strand- als werkdagen.
Omwonenden vinden verlenging niet nodig
De bezwaarmakers vinden de trajectverlenging naar het strand van Hoek van Holland niet noodzakelijk. Zij stellen dat er goede alternatieven zijn zoals pendelbussen en dat strandgangers maar een beperkt deel van het jaar gebruik maken van de metrolijn. Volgens de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft de gemeente voldoende aangetoond dat de reizigerscapaciteit van alternatieven zoals pendelbussen te beperkt is. De huidige situatie zorgt ervoor dat de infrastructuur naar Hoek van Holland overbelast is op drukke stranddagen.
De verlenging van de metrolijn is al de nodige keren vertraagd en wethouder Pex Langenberg (D66) struikelde uiteindelijk over het dossier Hoekse Lijn. Volgens de laatste inzichten moeten eind dit jaar de eerste metro’s gaan rijden.
Bekijk hieronder een korte film over verbouwing van de Hoekse Lijn.
[embed]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=kFcHucZmfWc[/embed]
Meer artikelen met dit thema
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
RET tevree over 6 maand Metro aan Zee
22 sep 2023Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
Noord/Zuidlijn viert vijfjarig jubileum
24 jul 2023De Amsterdamse metrolijn 52, die Amsterdam Noord en Zuid rechtstreeks verbindt, bestond afgelopen zaterdag vijf…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Gelukkig maar. Als het aan de NIMBY's ligt komt er in heel Nederland geen project meer van de grond. Als de overheid hen wat verbied dan is het "betutteling", maar zelf willen ze de overheid alles maar verbieden. Gelukkig dat de rechter het belang van duizenden forensen en toeristen (waar HvH het economisch toch van moet hebben) stelt boven het belang van enkelen.
Ingediend door De Leeuw op vr, 17/08/2018 - 12:49
Toch vraag ik me af, om deze metrolijn meer vervoerswaarde te geven, of het niet mogelijk is deze lijn een vertakking te geven van bijv. tussen Vlaardingen en Hoek van Holland, door het Westland richting Den Haag, desnoods met een overstaphub in Naaldwijk (als centrum van Westland) en daar de Haagse lijn 4 ook naartoe te laten gaan. Dan heb je een netwerkverdichting waar je op langere termijn ook nog wat aan hebt. Dan heb je echt RandstadRail. Nu is het behelpen.
Ingediend door tokke op vr, 24/08/2018 - 14:55
Het was doodzonde geweest indien van de verlenging werd afgezien. Integendeel; want een volwaardige metrolijn tot direct aan het strand biedt juist perspectieven om van Hoek van Holland ook een volwaardige badplaats te maken!
Het Zeeplein, waar voor de metro haar eindhalte gepland is, kan ontwikkeld worden tot een aantrekkelijk hart (met een venster op de zee) van een badplaats dat links en rechts van het plein zich uitstrekt met hotel- e.a. verblijfsaccommodaties, winkels en horeca met terassen aan een boulevard langs het strand. Gezien de royale breedte van het strand aldaar, kan de badplaats gebouwd worden vóór de zeereep, om zo geen natuurwaarden te verstoren van de aangrenzende duinen. De ontwerpfase van de badplaats kan gestart worden met het uitschrijven van een prijsvraag, om op deze manier zo veel mogelijk architecten, ondernemers en natuurlijk ook burgers bij de ontwikkeling te betrekken.
De prognose voor de Hoekse Lijn als metro beloofd een toename van 40% van de reizigers t.o.v. de oude lijn als spoorlijn. Deze toename is vooral gebaseerd op een metrolijn mét verlenging tot het strand. Daardoor is de tijd er nú rijp voor dat Rotterdam de uitdaging aangaat Hoek van Holland te ontwikkelen tot een badplaats die er het hele jaar door toe doet!
Ingediend door John Postmus op vr, 24/08/2018 - 20:26
Reactie toevoegen