Timo Huges was wel degelijk op de hoogte van het benadelen van concurrenten bij de aanbesteding van de Limburgse ov-concessie. Dat kostte hem vandaag zijn baan als president-directeur van NS.
Huges en Hoogesteger ruimen het veld
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bracht Huges woensdag al in het nauw door een besluit te publiceren waarin stond dat NS de Spoorwegwet heeft overtreden door concurrenten Arriva en Veolia geen fair aanbod te doen voor materieel en voorzieningen op stations in Limburg. Vertrouwelijke verzoeken van de twee vervoerders belandden via NS bij Qbuzz/Abellio.
De misdragingen kwamen niet van een individuele NS’er en het waren geen incidenten, stelde ACM. “De bestuurlijke top van zowel Abellio Nederland als NS bleek op de hoogte van de concurrentiegevoelige informatie van Arriva en Veolia, ondanks dat dit op de hoorzitting door de vertegenwoordigers van NS expliciet meerdere keren is ontkend.”
Volgens de raad van commissarissen van NS hebben zich nu in het onderzoek naar de onregelmatigheden bij Qbuzz nieuwe feiten voorgedaan die een ander licht werpen op eerdere verklaringen van Huges in het interne onderzoek dat advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek dit voorjaar instelde.
Deze onjuiste en onvolledige verklaringen van Huges zijn voor de raad van commissarissen van NS aanleiding geweest om het vertrouwen in hem op te zeggen. Minister Dijsselbloem van Financiën stemde daar vandaag mee in. Daarop bood Huges zijn ontslag aan. Aan een vergelijkbaar vergrijp zou Jeff Hoogesteger, CEO van Abellio Holding, zich schuldig hebben gemaakt. Hij is op non-actief gesteld en uit zijn functie ontheven. Beide heren krijgen geen vertrekvergoeding. Hun posities bij NS worden tijdelijk waargenomen door de financiële topman Engelhardt Robbe.
NS maakte op 28 april een tussenrapport openbaar van advocatenkantoor De Brauw. Hieruit bleek dat Qbuzz voor de bieding op het Limburgse ov oud-concessiedirecteur René de Beer van Veolia via een schijnconstructie in dienst had genomen. De Beer speelde vertrouwelijke bedrijfsinformatie van Veolia door aan Qbuzz. Voor dat feit werden algemeen directeur Annemarie Zuidberg-Tabak en financieel directeur Marc Miedema van Qbuzz/Abellio Nederland op non-actief gezet. Qbuzz-oprichter Leon Struijk verloor zijn adviesfunctie bij de NS-dochter.
Opmerkelijk genoeg vond het advocatenkantoor ‘geen aanwijzingen’ voor de betrokkenheid van de NS-top bij het wangedrag. Hoewel Annemarie Zuidberg en Leon Struijk al direct op 28 april lieten weten dat ‘de hoogste leiding van NS’ op de hoogte was van de onregelmatigheden. Ook vertelden ze instructies te hebben ontvangen van Huges om niet de volledige waarheid te vertellen tijdens het onderzoek. Huges ontkende dat voor de camera van de NOS. Het duurde vervolgens meer dan een maand voordat het advocatenkantoor en de raad van commissarissen de conclusie trokken dat de NS-topman niet oprecht was geweest.
De raad van commissarissen zegt dat het onderzoek wordt voortgezet ‘totdat van deze affaire de onderste steen boven is’. Eind april was binnen NS al een actieprogramma ingezet om de interne procedures te verbeteren. Ook stelt NS een bestuurder aan die verantwoordelijk wordt voor governance, risicobeheersing en compliance. “Deze aanpak wordt volgehouden totdat er de vaste overtuiging bestaat dat NS de lessen ten volle heeft geleerd en de zaak op orde is”, aldus de raad van commissarissen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen