In de Franse stad Brest is sinds zaterdag een kabelbaan opgenomen als integraal onderdeel van het ov-net. De kabelbaan overspant de rivier die de stad in tweeën snijdt en zorgt voor verlichting op de overbelaste bruggen.
Kabelbaan in Brest ontlast tram en bus
Veel kabelbanen in stedelijke gebieden dienen vooral een toeristisch doel, maar de kabelbaan in Brest moet ook een vervoerkundig probleem oplossen. De stad in Bretagne wordt gespleten door de monding van de rivier de Penfeld. De twee bruggen over de stad zorgen in de spits voor grote vertragingen bij zowel bus als tram die over de rivier geen vrije baan heeft. Om de nieuwe wijk Capucins bereikbaarder te maken, koos het Franse stadsbestuur voor de bouw van een kabelbaan.
De kabelbaan zorgt ervoor dat een rit van Capucins naar het stadscentrum (hemelsbreed 420 meter) geen 25 minuten duurt, maar slechts drie. Tickets zijn ook geldig op de rest van het Bibus-net van Brest. Reizigers kunnen dus zonder problemen overstappen op bus en tram.
De kabelbaan valt op door zijn design. De twee gondels zijn aan twee draden bevestigd. De tegengestelde richtingen lopen niet parallel, maar boven elkaar, om ruimte te besparen. Volgens exploitant Keolis is dit een unicum. In de buurt van huizen verduisteren de vensters automatisch, om de privacy van omwonenden te waarborgen.
Elke gondel kan 60 passagiers vervoeren. Met elke vijf minuten een gondel tussen half acht 's ochtends en zeven uur 's avonds (doordeweeks), wil Keolis dagelijks 1850 passagiers vervoeren. Wanneer de wijk Capucins helemaal gereed is, mikt Keolis op jaarlijks 675.000 passagiers, verdeeld over 358 dagen.
In Nederland worden regelmatig plannen voor kabelbanen in steden geopperd, maar blijft het vooralsnog bij ideeën. Vorig jaar schoot Doetinchem nog een plan voor een kabelbaan af en in juni van dit jaar strandde nog een initiatief om in Groningen een kabelbaan aan te leggen. In Venlo zijn plannen voor een kabelbaan over de Maas.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen