Nijmegen heeft onlangs een ‘fietstransferium’ geopend, grenzend aan het busstation. Het centraal station heeft er 4000 stallingsplaatsen bij gekregen.
Kleurig fietstransferium in Nijmegen
Bijna twee weken na de opening zit de loop er nog niet echt in, moet woordvoerder Freya Stob van de gemeente Nijmegen toegeven. “Mensen zijn gewoontedieren. We gaan ze nu met plakkaten en spandoeken wijzen op de nieuwe stalling.” Aan de voorziening kan het niet liggen. De nieuwe fietsenkelder ligt vlak bij het station, is altijd open en ook nog gratis.
Bekijk ook de fotoreportage.
Vanuit het fietstransferium loopt een trap omhoog die uitkomt aan de achterkant van het busstation. Zeventig meter lopen en je bent op het station. Iets verder dan de gratis fietsenstalling aan de andere kant van het stationsplein, maar daar staat de fiets in de openlucht. En in de NS-fietsenstalling onder het stationsplein mag de fiets alleen tegen betaling staan.
Doornroosje
Het fietstransferium is de onderste laag van een nieuw complex met 15 bouwlagen. Het gebouw biedt onderdak aan Poppodium Doornroosje en 350 studentenwoningen van de Stichting Studentenhuisvesting Nijmegen. De totale stallingscapaciteit rond het station is met de 4000 plaatsen in het fietstransferium toegenomen tot 10.000. Als de gemeente toe is aan ontwikkeling van de westzijde van het station, komt ook daar een grote fietsenstalling.
Bijzonder aan het fietstransferium zijn de vele kleurvlakken op de vloer en de wanden. Het gebruik van lichte kleuren is een trend in ondergrondse fietsenstallingen, maar de Nijmeegse kleurexplosie van kunstenaar Jan van der Ploeg slaat alles. “Door de afgewogen kleurstellingen hebben de schilderingen een bijna driedimensionale werking”, meldt het persbericht. Het is wel afwachten wat daar van overblijft als de stalling vol fietsen staat.
P+R
Het woord ‘transferium’ was al bijna in onbruik geraakt in het ov. Gebruikelijker is de internationale aanduiding P+R. Nijmegen verwijst met fietstransferium naar de transferfunctie van de stalling, aan de hoofdfietsroute vanaf de Waalsprong naar Heijendaal.
In het voorjaar krijgt het fietstransferium nog een detectie- en verwijssysteem waarop per gang te zien is hoeveel plaatsen er beschikbaar zijn en waar. Handig voor de fietser, én voor de beheerder die kan zien hoe lang een fiets al geparkeerd staat. Te lang gestalde fietsen worden verwijderd.
ProRail heeft 2,25 miljoen euro betaald aan het Nijmeegse fietstransferium, als onderdeel van het Actieplan Fietsparkeren. De Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft 1,5 miljoen bijgedragen.
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
Reactie toevoegen