Met software inzicht in lege buskilometers
Planners van ov-bedrijven schatten het aantal lege materiaalritten van bussen nog lang niet altijd goed in. “Terwijl dat wel kan oplopen tot 25 procent van het totale aantal kilometers”, stellen Sander Kooi en Lanne Hupkens van softwareontwikkelaar Lynxx. De Empty Mileage Optimizer kan planners ondersteunen een efficiëntere dienstregeling te maken.
Kooi signaleert dat er in nieuwe tenders vraag naar strakkere dienstregelingen is. Daarom loont het om inefficiënte kilometers weg te halen waar dat kan. Dat kan vaak op ‘lege materiaalritten’. “Vaak zien we dat bedrijven er geen realistische rijtijden op nahouden in het stuk voor of na de dienst. Ze houden onvoldoende rekening met ander verkeer op een bepaald tijdstip van de dag. Een realistischere planning op lege ritten is van belang, zeker vanwege laadmomenten van elektrische bussen.”
Scenario’s vergelijken
“Materiaalritten krijgen nu nog erg weinig aandacht”, gaat Hupkens verder, “terwijl daar veel winst op te halen is”. In de Empty Mileage Operator kan Lynxx de lege kilometers van vervoerders importeren en daar een aantal scenario’s overheen leggen. In die scenario’s wordt onder meer rekening gehouden met verkeersintensiteit en weersomstandigheden, gaat Hupkens verder. “Daarin zie je dat het nogal fluctueert en per regio erg kan verschillen.”
Kooi: “We bepalen die scenario’s op basis van de ochtend- en avondspitsen, maar ook door de verschillende seizoenen heen. Dan leggen we representatieve routes over de dag heen, zoeken patronen en bieden de vervoerder een dahsboard aan, waarin deze het verschil ziet tussen de calculated en naive time. Als je al 5 minuten op een bepaald tijdstip kunt besparen, tikt dat behoorlijk aan.”
Australië is positief
De software van Lynxx wordt in Nederland momenteel nog niet toegepast, maar al wel in Australië in zes aanbestedingsprocessen. “Het effect is significant”, aldus Kooi. “Natuurlijk heb je daar te maken met grotere afstanden dan in Nederland, maar we hebben besparingen gezien van 10 procent van de gereden lege kilometers.”
“We zijn nu ook in gesprek met Nederlandse vervoerders”, vervolgt Hupkens. “Hoe groter concessiegebieden worden en dus de afstanden tussen het depot en de eerste halte, hoe interessanter het wordt om deze kilometers efficiënt in te richten. Want zodra de dienstregeling start, moet de chauffeur er gewoon staan.”
Meer artikelen met dit thema
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
337 zero-emissiebussen toegevoegd aan wagenpark in 2024
10 feb om 13:38 uurCROW publiceert elk jaar de Monitor zero-emissiebussen. Uit de editie van 1 januari 2025, dus met data over…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec 2024Bij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov 2024Leerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Beste Sander en Lanne,
Een mooi verkoopverhaal maar de gedachte die jullie over de planners in het Openbaar Vervoer hebben klopt niet.
Ruim 38 jaar heb ik gewerkt binnen het Openbaar Vervoer en ik kan je vertellen dat de roostermaker binnen het Openbaar Vervoer bijzonder in staat zijn om de meest efficiënte roosters te maken en dat doen zij ook.
Vergeet niet dat er bij het maken van een Openbaar Vervoer rooster meerdere aspecten een rol spelen. Wensen van de opdrachtgever, bedrijfsleiding en de belangrijkste beïnvloeden is de chauffeur. Een rooster moet efficiënt, economisch en sociaal zijn. En dan moet je vaak een deal sluiten om draagvlak te krijgen.
Ingediend door John Vermolen op ma, 09/01/2023 - 10:16
Reactie toevoegen