Vervoerregio’s en provincies investeren 111 miljoen om het tekort van 150.000 fietsparkeerplaatsen bij stations te verminderen.
Miljoenen extra voor fietsparkeren stations
Dat valt te lezen in de plannen die de organisaties hebben ingediend bij staatssecretaris Van Veldhoven van IenW. De staatssecretaris deed een uitvraag voor de besteding van 100 miljoen euro 'fietsgeld' uit het regeerakkoord.
Fietsparkeren bij stations
De provincies, gemeenten en vervoerregio’s zijn blij met het extra budget. Portefeuillehouder Gerard Slegers van de Vervoerregio Amsterdam en wethouder van de gemeente Zaanstad: “Om de fietser goed te bedienen is een soepele en vooral voorspelbare reis noodzakelijk. Het gemakkelijk parkeren van de fiets, om vervolgens over te stappen op het ov is daarbij een voorwaarde. Als vervoerregio’s, provincies en gemeenten zorgen we voor extra parkeervoorzieningen waar deze nu te weinig aanwezig zijn.”
Hoewel de organisaties blij zijn met de rijksbijdrage, geven ze aan dat het nog niet genoeg is. Uit cijfers van ProRail blijkt dat er tot 2030 een tekort van ruim 150.000 fietsparkeerplaatsen is. De rijksbijdrage hiervoor is 74 miljoen euro, maximaal 40 procent per project. De regio investeert de overige 60 procent. Het totaal van 185 miljoen euro is echter niet genoeg om in de behoefte te voorzien.
Extra snelfietsroutes
Henk Brink is gedeputeerde van de provincie Drenthe en IPO ambassadeur voor de fiets. Hij zegt over de extra snelfietsroutes: “Als het aan de decentrale overheden ligt komen er de komende jaren nog minstens 600 kilometer snelfietsroutes bij, met een ambitie voor nog eens 400 kilometer na 2021. Ook maken we fietsroutes aantrekkelijker, breder en sneller, zodat mensen de fiets in plaats van de auto kunnen kiezen. Op deze manier investeren we ook in verduurzaming van het woon-werk verkeer en zorgen we ervoor dat stedelijke regio’s in de toekomst bereikbaar blijven.”
Forensen op de fiets
In het regeerakkoord is 100 miljoen euro gereserveerd voor fietsparkeervoorzieningen. Haar ambitie is om 200.000 forensen op de fiets te krijgen. Eenmalig 100 miljoen is te weinig, vindt de Fietsersbond. Alleen al voor de stationsstallingen zou tot 2030 zo’n 70 miljoen euro per jaar nodig zijn.
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
Reactie toevoegen