Op 28 juni rijdt vanuit Rotterdam een nachttrein naar Berlijn. De particuliere initiatiefnemers combineren de rit met jazzoptredens in de trein.
Nachttrein met jazzoptredens naar Berlijn
Twee jaar geleden vertrok de laatste nachttrein naar Berlijn. “Ik vind het vreemd, want er lijkt in Nederland wel markt voor te zijn”, zegt Chris Engelsman één van de initiatiefnemers. Engelsman hoopt met dit initiatief de nachttrein weer op de kaart te zetten. Sinds 2016 rijdt er geen enkele nachttrein meer vanuit Nederland. “Als de spoorwegmaatschappijen de nachttrein als duurzaam alternatief niet meer aanbieden, dan doen we dat als reizigers wel zelf”, aldus Engelsman die in het dagelijks leven werkt bij de Vervoerregio Amsterdam.
Trein huren
De initiatiefnemers vroegen zich af of het voor particulieren mogelijk is om zelf een trein te huren. “Het leek ons onmogelijk, maar achteraf gezien was het heel eenvoudig. De Duitse vervoerder Euro Express verzorgt de rijtuigen, het personeel van de trein en de benodigde toestemming om over het spoor te mogen rijden. Eigenlijk hebben we er helemaal geen omkijken naar”, zegt Engelsman.
De Jazz Night Express, zoals de nachttrein naar Berlijn heet, combineert een relaxte treinreis met muziek. In de trein zijn drie jazzpodia, een restaurant, een bistro en diverse bars. Van de in totaal twaalf wagons, zijn er vijf ingericht voor entertainment.
Prijzig
Het enige nadeel is de prijs. “Het is nogal duur om een trein te huren”, vertelt Engelsman. “Het is ook de vraag of de trein vol raakt, omdat een ticket best prijzig is. Door de muziekoptredens geven we mensen hopelijk een extra reden om mee te gaan met de nachttrein naar Berlijn.” Van de in totaal 460 plaatsen zijn er al enkele tientallen verkocht. “Als het zo doorgaat, krijgen we de trein wel vol.”
Uitbreiden
Dit jaar rijdt de nachttrein naar Berlijn eenmalig. “We hopen dat we volgend jaar misschien wat vaker kunnen gaan rijden. Het zou geweldig zijn als de nachttrein in de zomermaanden wekelijks gaat rijden. Ook andere bestemmingen zoals Praag en Warschau zouden dan een optie kunnen zijn.”
De reis naar Berlijn duurt ongeveer elf uur. Kijk voor het hele programma op http://jazznightexpress.nl.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Het zou fantastisch zijn als het weer mogelijk wordt om mijn invaliden driewieler met de nachttrein mee te nemen zoals een paar jaar geleden nog kon. Ik heb geen auto en zonder fiets ben ik immobiel. Andere duitse treinen zijn niet geschikt.
Ingediend door Josie Dubbeldam op za, 08/06/2019 - 09:53
Reactie toevoegen