Het was een afspraak met de bonden en overheden, maar contant geld verdwijnt per 1 januari 2018 nog niet uit het Nederlandse ov. Niet alle vervoerders zijn er klaar voor. De RET wacht zelfs tot eind 2019.
Niet alle vervoerders cashloos per 2018
Dat blijkt uit navraag bij de vervoerders door OV-Magazine. Voor RET, Qbuzz en EBS is contant geld afschaffen op 1 januari 2018 niet haalbaar. De vakbonden zijn daar verbaasd over. Arriva, Connexxion, Hermes, HTM en Keolis halen de streefdatum wel. Bij GVB zijn de bussen al sinds maart cashloos, de trams volgen begin 2018.
Te weinig geld
De RET heeft zelfs december 2019 als deadline gesteld. Dan start de nieuwe concessie. Woordvoerder Diana van Stijn: “Alle bestaande betaalsystemen vervangen is een hele investering. We hebben het geld niet om dat nu te doen, de concessie is al bijna afgelopen.” Wel voert de Rotterdamse vervoerder een test uit met cashloos betalen, door twintig chauffeurs met een pinautomaat op pad te sturen. Op basis van de resultaten experimenteert de RET verder.
Ook bij EBS is te weinig geld in de kas. Woordvoerder Jasper Vermeer: “We hebben het geld niet om alle bestaande betaalsystemen te vervangen. Dus wij zetten niet in op cashless, maar op less cash.” Daardoor wordt het volgens Vermeer al veel veiliger op de bus.
Qbuzz-woordvoerder Michel van der Mark liet eerder al weten de streefdatum niet te halen in Groningen-Drenthe. Ook in de regio Utrecht gaat het niet lukken. “We zien landelijk dat afschaffen van contant geld per 1 januari te ambitieus is. De hoeveelheid transacties met contant geld is nog zo’n 10 procent van de omzet en een door de klant gewilde betaalmogelijkheid."
Lees ook: FNV richt peilen op Qbuzz
Reacties van de bonden
"De afspraak was al lang bekend: per 1 januari 2018 cashloos", aldus Lutz Kressin van FNV Streekvervoer. "Als vervoerders die datum niet te halen, geven ze een slecht signaal af: bij ons valt nog wat te halen."
Sanne van der Meulen van CNV Vakmensen vervolgt: "We hebben die datum niet voor niets afgesproken, dus we moeten ons beraden wat we doen als vervoerders het niet halen. Naarmate de datum dichterbij komt, zullen we de druk daarom verder opvoeren." Wel zegt ze er begrip voor als vervoerders iets meer tijd nodig hebben om alle apparatuur in orde te maken.
Meer tijd nodig
De bussen van GVB zijn sinds maart al cashloos, maar bij trams wordt anders betalen gefaseerd ingevoerd. Op tramlijn 26 test GVB al wel pinapparatuur, maar in de overige trams wordt het later. “Wij koersen op begin volgend jaar, eind eerste kwartaal volledig cashloos”, stelt woordvoerder Mireille Müller.
Op koers
“Wij liggen op schema. We houden ons aan de gemaakte afspraak”, vertelt Lucas Stassen van Transdev. Hij spreekt over alle lijnen van Hermes en Connexxion. “De meest voorkomende reden dat mensen contant betalen, is dat ze de OV-chipkaart zijn vergeten. Met alternatieven als pin en creditcard denken we dat wel te kunnen opvangen.”
In maart zei Connexxion-directeur Bart Schmeink nog 1 januari waarschijnlijk niet te halen. Hij zei toen dat cashless een mooi streven is, maar geen harde voorwaarde.
Lees ook: ‘Ook na 1 januari gewoon contant betalen’
Ook Arriva ligt op koers: in Lelystad en Limburg is contant betalen niet meer mogelijk, Noord-Brabant volgt per 1 december. Alleen in Friesland en Zuid-Holland moeten nog nieuwe betaalsystemen komen. “We hebben zo’n 1500 bussen rondrijden, dat vergt een gefaseerde aanpak”, zegt woordvoerder Ingrid Heijman.
Bij Keolis (Syntus) zijn de voorbereidingen nog in volle gang: de concessieverlener en het Rocov moeten hun zegen nog geven. Daarna installeert Keolis nieuwe betaalapparatuur en volgt een informatiecampagne. “Maar het streven blijft: per 1 januari cashless in heel Nederland”, zegt woordvoerder Hanneke Ruiter.
HTM-woordvoerder Ernst Moeksis stelt dat de Haagse vervoerder met ingang van 1 januari 2018 ernaar streeft dat het personeel op de voertuigen niet meer werkt met contant geld. Die afspraken zijn vastgelegd in de nieuwe cao voor werknemers.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Reactie toevoegen