NS doet ook het bestaande materieel dat nu nog geleased wordt via de zogenaamde Ierland-constructie over naar een Nederlandse tak. Pas in 2024 is 90 procent van het materieel overgeschreven.
NS bouwt Ierse leaseconstructie af
Dat heeft minister Dijsselbloem aan de Kamer laten weten. Doordat NS het eigen materieel leasede van het speciaal daarvoor opgerichte NS Financial Services Ltd. in Dublin, had het bedrijf een fiks belastingvoordeel. Vanuit de politiek werd verontwaardigd op de constructie gereageerd. Afgelopen zomer werd al bekend dat de nieuwe Intercity's via NS Lease BV in Utrecht geleased zouden worden. Daardoor betaalt het bedrijf meer belasting, wat weer gevolg heeft voor de netto winst en dus het dividend dat NS ook weer afdraagt aan de Staat.
Voor lopende contracten geldt een afbouwperiode. In 2024, als de huidige concessieperiode van NS afloopt, zal 90 procent van de treinen die in Nederland worden gebruikt onder Nederlands fiscaal regime vallen. De laatste 10 procent volgt in de periode daarna. Uitgangspunt is dat NS belasting betaalt in het land waar de bedrijvigheid plaats vindt, aldus het ministerie. Volgens NS zou sneller overstappen op een Nederlandse leaseconstructie 'financiële consequenties' hebben. Details daarover wil NS echter niet geven.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen