NS en ProRail vragen Amersfoort om spreiding
NS en ProRail vragen de politieke partijen in Amersfoort om spreidingsafspraken te maken met regionale onderwijsinstellingen en grote bedrijven, omdat het alweer te druk wordt in de treinen richting en vanuit de stad.
Dat schrijft De Stentor. NS en ProRail stuurden een gezamenlijke brief aan de lokale politiek met deze oproep. Sinds de uitbraak van de coronapandemie was het veel rustiger in de treinen, onder meer door het thuiswerkadvies en de mondkapjesplicht. Nu deze coronamaatregelen zijn afgeschaft en oud reisgedrag lijkt terug te keren, vrezen NS en ProRail dat ook de hyperspits binnenkort weer terug van weggeweest is.
“Als de voortekenen zich doorzetten, zal dat met name op dinsdag en donderdag tot een nog grotere hyperspits leiden dan voor corona”, schrijven zij in de brief. “Het opvangen van deze hyperspits is kostbaar en soms zelfs simpelweg niet mogelijk via de bestaande infrastructuur.”
Eerder stuurde de vervoerder en infrabeheerder ook al een brief naar de politieke partijen in Eindhoven met een soortgelijke boodschap. Hier loopt bovendien een proef op het traject Den Haag - Eindhoven, waarbij reizigers korting krijgen wanneer zij buiten de spits reizen.
Onderwijsbonden willen niet
Studenten uit de spits krijgen is al jaren onderwerp van gesprek binnen de ov-sector. Voormalig NS-topman Roger van Boxtel riep bij zijn aanstelling in 2015 hiertoe al op. Her en der werden al wel proeven uitgevoerd of besloten onderwijsinstellingen individueel collegetijden aan te passen, maar landelijk bedankten de onderwijsbonden voor deelname.
In het studiejaar 2020/2021 werden wel landelijke spreidingsafspraken gemaakt. Hoewel OV-NL-voorzitter Pedro Peters toen sprak van een ‘doorbraak’, benadrukte de MBO Raad dat de afspraken waren gemaakt vanwege de coronacrisis. Woordvoerder Marije Hulsbosch zei toen: “De coronaperiode is een bijzondere situatie. Door de bijzondere omstandigheden is het aantal reizigers met het ov van en naar school kleiner. Maar hoe het verder gaat? We moeten daarover nog in gesprek, maar dit is niet van structurele aard.”
Regionale aanpak
In de komende editie van OV-Magazine spreken we met Maartje van der Aa van MuConsult, die in 2018 aan de lat stond van het onderzoek ‘Slim Roosteren’. Vervolgens werden in 2019 (precorona) de aanvangstijden van drie onderwijsinstellingen op campus Heijendaal in Nijmegen aangepast, om bereikbaarheidsproblemen op te lossen.
Ook komt Wilko Huyink, directeur van Groningen Bereikbaar, aan het woord. Hij stelde twee jaar geleden (tijdens corona) dat spreidingsafspraken een zegen zijn voor het ov en dat de coronacrisis wat dat betreft een unieke kans bood om ‘het ijzer te smeden nu het heet is’.
Wilt u deze editie van OV-Magazine op papier of digitaal ontvangen? Neem dan een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
‘Innovaties beginnen vanuit een ander perspectief'
7 apr 2023Marco te Brömmelstroet werd binnen, maar vooral buiten de mobiliteitswereld bekend vanwege het boek Het recht…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Wat wil de niet-ov-reiziger?
5 jan 2023Nederland staat voor een aantal grootschalige en meerjarige opgaven die schreeuwen om een duurzamer…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Reactie toevoegen