De winst van Abellio komt niet door middel van kruissubsidie ten goede aan de Nederlandse treinreiziger. Dat laat NS weten in een reactie op berichtgeving vandaag in de Britse krant The Daily Mail.
NS: Geen kruissubsidie met Abellio
De krant suggereert dat de winst van NS-dochter Abellio wordt gebruikt om de Nederlandse treinkaartjes te drukken. Treinkaartjes in het Verenigd Koninkrijk zijn met ingang van dit jaar 2,5 procent duurder geworden. Reizigersorganisaties klagen over een prijsstijging van 23% in vijf jaar tijd. Dit is veel hoger dan elders in Europa, stelt de krant. Treinreizger.nl zette enkele voorbeelden uit Europa op een rij.
Volgens woordvoerder Eric Trinthamer van NS en Abellio is er van kruissubsidie absoluut geen sprake. "Dit mag ook niet en de kasstromen van Abellio en NS Reizigers zijn strikt gescheiden." Bij een onderzoek van Deloitte in opdracht van minister Dijsselbloem van vorig jaar kwamen evenmin aanwijzingen van kruissubsidie aan het licht.
Lees ook het interview met Abellio-topman Hoogersteger: 'Geld vloeit van Abellio naar NS, niet andersom'
"We maken een zeer bescheiden winst op de concessies in Engeland. Het gaat om ongeveer 3 procent. Van die winst vloeit een fractie, in de orde van 10 tot 15 procent, terug naar het moederbedrijf. De rest investeren we terug in de concessie", aldus Trinthamer. Van de totale winst van NS vloeit 30 procent weer de staatskast in als dividend.
De totale omzet van Abellio bedroeg in 2013 zo'n 1,6 miljard euro. De omzet van NS in Nederland was 2 miljard.
https://twitter.com/vincent313/status/550989645400784896
Meer artikelen met dit thema
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov 2024Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt 2024Portugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
[…] ‘This is not allowed and Abellio and NS’s cash flows are strictly separated,’ NS spokesman Eric Trinthamer told OV Magazine. […]
Ingediend door Dutch rail com… op vr, 02/01/2015 - 18:15
In het NS jaarverslag zijn de cijfers van Abellio en NS Reizigers wel degelijk bij elkaar opgeteld. Wellicht om de kruissubsidie vanuit de stationsexploitatie te maskeren? Het zou, zeker gegeven de Britse discussie, toch wel van transparantie getuigd hebben als kosten/opbrengsten van de buitenlandse en de (onderhands gegunde) hoofdrailnet concessie apart waren opgevoerd...
Ingediend door Berend Schotanus op vr, 02/01/2015 - 19:05
Er is altijd kruissubsidie, net zoals er nooit Chinese muren zijn.
Ingediend door André de Vos op ma, 05/01/2015 - 14:49
Reactie toevoegen