Het eerste nummer van OV-Magazine in 2015 is verschenen op 12 februari. Hieronder vindt u de artikelen en columns.
Nummer 1 van 2015 is verschenen
Vraaggericht is hip
Het lijkt wel of aanbodgericht een vies woord is geworden. Aanbodgericht is oud, over en uit. Vraaggericht is vlot, hip en in, schrijft Marc Maartens in het commentaar.
'Entree’ is meer dan een OV-chipkaart
Een OV-chipkaart die zo gebruiksgericht is dat Nederlanders er in 2019 over opscheppen in het buitenland. Dat is de missie van het OV-chipkaart Afstudeerlab van de Technische Universiteit Delft. Hun betaalvisie heet Entree.
Sluipende slijtage
Op 15 januari 2014 ontspoorde een koploper in Hilversum. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft in december daarover gerapporteerd. Een samenloop van oorzaken lag ten grondslag aan deze ontsporing.
'Ik wil actuele informatie over míjn route'
Reisinformatie is te duur en te veel ‘one size fits all’, vindt Stefan de Konink van openOV. “Vervoerders hebben de reiziger bij reisinformatie niet centraal staan."
Hoe ga je om met de bus in de binnenstad?
Steeds vaker verdwijnt de bus uit het centrum van de Nederlandse steden. Hoe gaan gemeenten daarmee om? Vijf voorbeelden uit Hilversum, Eindhoven, Zwolle, Amersfoort en Leeuwarden.
Tilburg ontwikkelt 3 kilometer spoorzone
Met het nieuwe station Tilburg, dat ProRail medio 2016 jaar oplevert, komt een einde aan de barrière in de stad. Tilburg zet met Spoorzone 013 in op een modern stationsgebied. “Eindelijk gaat een wens in vervulling."
Schiphol verdient betere ov-verbindingen
Op de luchthaven zelf heeft Schiphol zijn zaakjes goed voor elkaar. Maar de bereikbaarheid per openbaar vervoer van en naar het vliegveld schiet tekort.
'Vernieuw wijze van aanbesteden’
De aanbestedingen van het regionaal ov hebben veel goeds gebracht, maar van innovatie is alleen sprake tijdens de biedingsfase. Dat kan zo niet langer, schrijft Derck Buitendijk.
Bus van het talud, opschalen!
Er gaat regelmatig wat mis in het openbaar vervoer, maar echte rampen zijn zeldzaam. Vervoerders zijn allemaal op hun eigen manier voorbereid op een ramp of crisis. Wat doe je als er een bus van het talud rijdt?
De potentie van de trolleybus
Nu elektrisch openbaar vervoer in de schijnwerpers staat, komt ook de trolleybus weer in beeld. Maar is de trolleybus ook de elektrische bus van de toekomst? Maurits van Witsen duikt eerst in het verleden.
De toekomst van de bus is elektrisch
Het buswagenpark in Nederland en daarbuiten is aan het vergroenen. De vraag is niet of, maar wanneer elektrisch stadsvervoer de standaard wordt.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei 2024Je kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb 2024De jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb 2024Beleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen