OV-Magazine nummer 3 is vandaag verschenen met onder meer een betere manier om de waarde van het ov te berekenen. Dit zijn de onderwerpen:
Nummer 3 ligt vandaag op de mat
Van de redactie: Zon-Thalys
Met de trein naar het buitenland is doorgaans een aangename ervaring. Maar de spoorwegen maken er internationaal een potje van. En dan gaat het echt niet alleen over de Beneluxtrein, schrijft André de Vos.
OV en Spoortafels missen regie Rijk
De partijen aan de OV en Spoortafels missen nog steeds regie van het Rijk. In deze nieuwe vorm van overleg gaat het meer over geld, regionale wensen en waan van de dag dan over ov van deur tot deur en een gezamenlijke ov-visie.
Mister cheaptickets houdt wel van een stuntje
Treinreiziger.nl startte als online ideeënbus voor creatieve reizigers. Elf jaar later is het initiatief van Hildebrand van Kuyeren in eerste plaats een loket voor goedkope treinkaartjes. “Ik wil het voor de reiziger zo makkelijk en goedkoop mogelijk maken.”
Wisselstrook: Ieder zijn eigen hokje
Een van de maatregelen tegen agressie in het ov is de paniekruit: zodra de chauffeur zich bedreigd voelt, drukt hij op een knop waarna direct een ruit omhoog schuift tussen hem en de reiziger. Dat schept afstand, schrijft Wilko Mol in zijn column.
Waarde ov wordt sterk onderschat
De waarde van openbaar vervoer wordt stelselmatig onderschat. Het draait vaak alleen om kosten van infrastructuur en exploitatie. 5xE is een betere manier om het ov op waarde te schatten, volgens Rob van der Bijl, Niels van Oort en Marc Maartens.
Van een smerig naar een fris treintoilet
Bij de gedachte aan een noodgedwongen bezoek aan het toilet in de trein, gruwen veel reizigers. Daarom gaat NS de sanitaire voorzieningen in de trein verbeteren. Over scribble-folie, sensoren en een frisse geur die je wel ervaart, maar niet ruikt.
Reportage: Eén mobiliteitscentrale voor al het vervoer
De regiecentrale is in opmars. In opdracht van de provincie Flevoland is Connexxion de eerste private mobiliteitscentrale gestart voor vooral Wmo-vervoer. Maar straks ook voor ander kleinschalig vervoer. OV-Magazine ging kijken.
Suïcide voorkomen op 't spoor, het kan wél
Wie vaak met de trein reist, krijgt er mee te maken: een verstoring vanwege ‘een aanrijding met een persoon’. Dit heeft grote gevolgen voor het personeel en het treinverkeer. Het aantal suïcides op het spoor kan halveren, menen deskundigen.
Muziek, kleur, geur op het station, het wérkt
Over een ov-reis die op tijd, schoon en veilig is, zijn reizigers hooguit tevreden. Maar met bijzondere voorzieningen en belevenissen op het station maak je reizigers pas echt blij, vertellen Mark van Hagen (NS) en Lysander van der Sluis (RET).
Uitstootvrij in 2025, nog een lange weg te gaan
Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer uitstootvrij zijn. Daarvoor worden nu de eerste stappen gezet. Deel kennis en praktijkervaring, schrijft Paul van Hooff, om erachter te komen wat werkt en wat niet.
Keizerlijn Nijmegen–Kleef voorlopig nog niet in zicht
Sinds 1995 ijvert de Vereniging voor Innovatief Euregionaal Vervoer voor reactivering van de spoorlijn Nijmegen–Kleef. “De enige reden dat er nog steeds geen trein rijdt, is bestuurlijke onkunde. Hier ligt een enorme kans voor de regio.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen