Finland gaat haar spoorwegen openstellen voor concurrentie. Vanaf 2024 besteedt de overheid de eerste spoorlijnen in het zuiden van het land aan. Twee jaar later moet de rest van het net volgen.
Ook Finland liberaliseert spoorverkeer
Dat maakte de Finse minister van Transport Anne Berger vandaag op een persconferentie bekend. VR, de Finse staatsspoorwegen, wordt gesplitst in drie staatsbedrijven: een voor het beheer van onder meer de stations, een voor het beheer van het materieel en een voor het onderhoud ervan. Deze zullen in dienst staan van nieuwe toetredende vervoerbedrijven.
VR heeft nu nog een monopolie op de exploitatie van de Finse spoorwegen. In 2024, wanneer dat contract afloopt, komen eerst de spoorwegen in het zuiden, waar ook de hoofdstad Helsinki ligt, op de markt – tegelijk met het voorstadsnet dat wordt aanbesteed door de vervoersautoriteit HSL. In de twee jaar daarna komen de decentrale spoorlijnen aan de beurt. Dat worden concessies met een minimum eisenpakket.
De liberalisatie is in lijn met het Vierde Spoorwegpakket dat in december vorig jaar werd goedgekeurd. Ook het goederenverkeer, dat nu nog in handen is van VR, zal worden aanbesteed.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Kleinstkorrektie: eerste Finse spooruitbesteding begint al in 2018 door "Vervoersoverheid Regio Helsinki", HSL. Het hoofdstadsnet (alle tegenvoordig met FLIRT gereden lijnen) gaat vanaf 2021 aan het mooiste aanbieder. Het materieel, FLIRT's, zijn al in een apart beheersbedrijf onderbracht.
Vanaf 2024 zal het restelijke spoorwegnet geledijk aanbesteed geworden. _Dat_ is vandaag het nieuws. Maar hier is noch niets zeker: er is veel verzet uit vakbonds- ofwel regionaalpolitiek.
Vanaf aanstaande maandag 18.00 uur tot diensdag 24.00 uur staken Finse machinisten, in verzet tegen de aangekondigde veranderingen. Waarom? Ze werden bij toekomstige vervoerders even zo goed betaald als nu. Het grooste knelpunkt lijkt het evtl. het verlies van vrije reisrecht te zijn... Dat kon man toch in grootbritse manier oplossen, "boxes", "privilege card 75 % discount".
Ingediend door J. Valkonen op vr, 11/08/2017 - 20:56
Reactie toevoegen