Het eerste nummer van deze jaargang van OV-Magazine ligt vandaag op de mat. Terwijl Nederland in de ban is van de coronacrisis, besteedt OV-Magazine speciale aandacht aan grensoverschrijdend vervoer.
OV-Magazine 1/2020 is verschenen
Met onder meer:
Frank van Setten voelt zich een bevoorrecht mens
Na 48 jaar werken in het ov blikt de pionier van regionale concessies terug en vooruit. Over vervisgrating van het mooiste regionale netwerk van Europa.
Internationale ticketverkoop moet eenvoudiger worden
Meer en meer reizigers verkiezen de internationale trein boven het vliegtuig, maar er zijn ook barrières. Betere ticketing is een eerste stap om internationaal treinreizen aantrekkelijker te maken.
Brugge-Breskens: het succes van buslijn 42
In het grensoverschrijdend ov is geen onbelangrijke rol weggelegd voor de bus: Nederland kent vijftig grensoverschrijdende buslijnen met afstanden tot 50 km. Een succesvol voorbeeld vinden we in Zeeuws-Vlaanderen, waar Connexxion en De Lijn samen de lijn Brugge-Breskens exploiteren.
Regio Gronau-Enschede wil grensoverschrijdende concessie
Het Nederlands-Duitse samenwerkingsverband EUREGIO en ROCOV Overijssel willen dat er vanaf 2027 een directe trein Zwolle-Münster komt. Er gaan zelfs al stemmen op voor een grensoverschrijdende concessie.
Aken-Maastricht en straks Luik: het drielandenspoor
Een economische driehoek die drie landen verbindt, verdient een trein die deze drie landen verbindt, vinden ze in Limburg. En de internationale rijdende RE18 doet dat sinds januari 2019 - maar dan door twee landen, tussen Aken en Maastricht. Eind 2022 moet ook Luik aanhaken.
En we noemen het: HOV - of liever BRT?
HOV wordt vooral geassocieerd met railvervoer. Rene Borsje en Wijnand Veeneman gaan na of het internationale begrip BRT (Bus Rapid Transit) de lading beter dekt.
Als speciale service is het hoofdinterview met Frank van Setten hier integraal te lezen. Wilt u het hele magazine digitaal of in print ontvangen? Neem dan een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
Flixbus noteert recordwinst over 2023
29 feb om 15:29 uurFlix - het moederbedrijf van FlixBus - vervoerde in 2023 maar liefst 81 miljoen reizigers per bus of trein. Dat…
Thalys is nu definitief Eurostar
3 okt 2023Adieu Thalys. Sinds 1 oktober is de naam merknaam Thalys, na zo'n 27 jaar, veranderd in Eurostar, nadat beide…
CROW brengt 74 grensoverschrijdende ov-lijnen in beeld
27 jul 2023Kennisplatform CROW heeft deze zomer voor de tweede keer grensoverschrijdende ov-lijnen in beeld gebracht in…
Arriva wil van Groningen naar Parijs
8 jun 2023Belgische potentie voor de nachttrein
3 apr 2023Na NS ontstond ook bij de Belgische spoorwegen (NMBS) hernieuwde interesse in de nachttrein. Om de toekomstige…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Alstoms waterstoftreinen actief in Nedersaksen
1 sep 2022De Coradia iLint, de waterstoftrein van Alstom, wordt in Bremervörde in Nedersaksen ingezet op een traject met…
Met OV-chipkaart reizen tussen Duitse stations en Arnhem
21 jun 2022Met de OV-chipkaart via de Duitse treinstations Emmerich, Praest en Elten naar Arnhem reizen. Dat is vanaf 23…
Reactie toevoegen