OV-Magazine ligt vandaag op de mat, boordevol nieuws en achtergronden, inclusief kloek themakatern Toerisme en Marketing. Dit zijn de artikelen:
OV-Magazine 2017-3 verschijnt vandaag
Nijmegen krijgt volwaardige entree westzijde
Station Nijmegen krijgt als een van de laatste grote stations in Nederland een volwaardige toegang aan de achterzijde. De gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland hebben voldoende geld bij elkaar.
Ov-bussen gaan de hoogte in
Een novum in het Nederlandse ov: dubbeldekkers. Zowel Qbuzz als Connexxion zet ze vanaf december in. De een tussen Emmen en Groningen, de ander tussen Haarlem en Amsterdam.
Maurice Unck (RET): ‘Wij van het ov moeten meer gaan delen’
Maurice Unck, de nieuwe topman van de RET, staat bekend als een aimabele man die niet snel op een fout is te betrappen. Hij neemt het stokje over van Pedro Peters die op 1 juni na twaalf jaar met pensioen ging. Unck begon twaalf jaar geleden als productiemanager bij NS en eindigde in de directiekamer, verantwoordelijk voor commercie en communicatie.
Noorden combineert publiek vervoer zónder regiecentrale
Met 55 aantrekkelijke overstappunten in Groningen en Drenthe gaan de twee provincies en de gemeenten het doelgroepenvervoer en het ov beter op elkaar aansluiten. De schaal waarop dat gebeurt is uniek in Nederland.
Thredbo-congres: bevordert MaaS autogebruik?
Goed ov werkt niet zonder goede governance en vice versa. Dat was de rode draad tijdens het Thredbo-congres in Stockholm. Lessen uit de Europese bakermat van de ov-aanbestedingen.
Autoverslaafd Luxemburg vestigt hoop op de tram
Luxemburg is autoverslaafd. En dat zadelt Luxemburg-stad met een fors probleem op. Met software lukte het niet om de forens uit de auto te krijgen. Met hardware, in de vorm van een tram, denkt de hoofdstad er wel in te slagen.
Amstelland-Meerlanden’s check met de toekomst
In de regio Amstelland Meerlanden is het Toekomstbeeld OV al realiteit, schrijven Edward Rosbergen (MuConsult) en Peter de Winter (Vervoerregio Amsterdam). Zij geven een beeld van de aanbesteding en schetsen de oplossingen die Connexxion heeft bedacht.
Suriname kijkt met schuin oog naar Nederlands ov
Het is een georganiseerde chaos. Zo luidde grofweg de conclusie van zijn masterscriptie Planologie in 2009 over het openbaar vervoer in Suriname. Acht jaar later is Mark Sloothaak terug in Paramaribo, waar het ov een afspiegeling lijkt van het alledaagse leven.
Thema Toerisme en Marketing
In wolk van strandzand langs de Vlaamse kust
De Vlaamse Kusttram is het laatste overblijfsel van wat ooit een wijdvertakt buurtspoorwegennet was in België. Met 15 miljoen reizigers per jaar is het een onmisbare verkeersschakel in het grootstedelijke kustgebied. De basis van het succes ligt in een marktonderzoek uit 1986.
‘Verplaats je in de toerist die net is geland op Schiphol’
Voor de buitenlandse toerist die met het vliegtuig op Schiphol aankomt, is het openbaar vervoer lastig te doorgronden. Het kan veel simpeler, overzichtelijker en gebruiksvriendelijker, menen Larissa Lehr, afgestudeerd aan de TU Delft, en haar begeleider Jasper van Kuijk.
Toeristenkaartjes slaan aan in regio Amsterdam
Vervoerders en de Vervoerregio Amsterdam boeken succes met geïntegreerde ov-kaartjes voor toeristen in de hoofdstedelijke regio. Sinds deze zomer ook inclusief toegang tot musea en allerlei attracties.
Gerichte acties leveren het ov veel klanten op
Probeerkaartjes en andere marketingacties om nieuwe klanten het ov in te lokken zijn er genoeg. Maar hoe houd je bestaande reizigers binnenboord? Inspelen op persoonlijke voorkeuren, is het devies.
NS zet alles op alles tegen de hyperspits
Aan de ene kant wil NS zoveel mogelijk de hyperspits afzwakken; aan de andere kant let het bedrijf ook steeds meer op de totale reiservaring. Apps en acties moeten de klant verleiden. Commercieel directeur Hans Peters over een bedrijf in verandering.
Nachttrein verdient eigen vervoermodel
De nachttrein heeft de pech dat de gangbare vervoermodellen geen rekening houden met reizen plus slapen. Werk aan de winkel voor de wetenschap, schrijft Barth Donners.
Commercieel Westbahn leeft van tevreden klant
Sinds 2011 moeten de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB concurrentie naast zich dulden. De private vervoerder Westbahn rijdt tussen Wenen en Salzburg. 85 procent van het personeel houdt zich bezig met klanten en dat betaalt zich uit: het bedrijf kent een klanttevredenheidspercentage van 98 procent.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen