Het eerste nummer van OV-Magazine nieuwe stijl is uit: een kwartaalblad onder uitgever Acquire Publishing, 48 pagina’s dik, met als thema ‘Verkiezingen’. Dit zijn de artikelen:
OV-Magazine nummer 1 van 2017 is uit
Pedro Peters: ‘Ik ben de best presterende ov-directeur van Nederland’
Na 12 jaar neemt directeur Pedro Peters afscheid van de RET. Hij gaat met pensioen, al is de sector nog niet helemaal van hem af. Hij wordt onafhankelijk voorzitter van branchevereniging OVNL.
Goed nieuws uit Grigny
De Franse buitenwijken krijgen veelal slechte publiciteit. Maar er is ook goed nieuws, schrijft Rob van der Bijl. Rond 2020 opent ‘Tram 12 expres’ tussen Massy en Évry.
De strijd om OV-chipkaartdata
OV-chipkaartdata zijn een bron van conflicten. Vervoerders delen nu alleen data van losse ritten, terwijl ov-autoriteiten hele reizen eisen. Zij verlangen inzicht in overstappen tussen vervoerders om hun netwerken te kunnen verbeteren.
Breng flex: snel en overstapvrij
Sinds december rijden in Arnhem en Nijmegen voertuigen van halte naar halte die je kunt bestellen via een app: Breng flex. De eerste resultaten van de proef stemmen Hermes hoopvol.
Eindhovense e-bussen maken belofte waar
De grootste elektrische bussenvloot in Europa rijdt in Eindhoven. Op enkele aanloopprobleempjes na verloopt alles zoals vooraf bedacht. Hermes-directeur Juul van Hout: “Voor mij is dit de beste implementatie ooit.”
Regiecentrale versus MaaS
De regiecentrale voor het doelgroepenvervoer wint aan populariteit. Tegelijkertijd maken de flexibele vervoerdiensten van Mobility as a Service hun opwachting. Beide richten zich op de integratie van vervoerwijzen, schrijven Jacky Lodewijks en Martijn van de Leur.
MaaS ook geschikt voor doelgroepenvervoer
Mobility as a Service richt zich met name op de keuzereiziger in de stad, maar is ook geschikt voor de reiziger met een beperking in het doelgroepenvervoer. Jaap Sytsma en Jan-Derk van ’t Rot pleiten voor pilots.
Flexibel vervoer onstuitbaar
Vervoer op afroep, al dan niet automatisch en elektrisch, heeft zijn intrede gedaan en is niet meer te stoppen. Dat was de boodschap tijdens het TBR-congres in Washington, het jaarlijkse walhalla voor elke ov-onderzoeker.
THEMA verkiezingen
Sharon Dijksma: ‘Soms ben ik het schild van de sector tegen de Kamer’
Sharon Dijksma, zelf fervent treinreiziger, staat op het punt om afscheid te nemen als staatssecretaris van IenM. We blikken terug op een korte, maar intensieve periode.
Minister van Mobiliteit en jaarlijks 1 miljard extra
Een integrale visie op mobiliteit. Dat is de grootst gemene deler in de wensenlijstjes aan het nieuwe kabinet. OV-Magazine vroeg belangenorganisaties wat een nieuw kabinet op het gebied van mobiliteit moet doen.
Een incident kan zomaar alles overhoop gooien
Het ov kijkt terug op een roerige kabinetsperiode: de Limburgse aanbesteding, de Fyra, een staatssecretaris en nagenoeg de complete NS-top ruimden het veld. De opvolger van Sharon Dijksma krijgt genoeg te doen.
Rekeningrijden scoort slecht op bereikbaarheid banen
Vijf partijen in de Tweede Kamer maken de auto duurder ten gunste van het ov en de fiets. Goed voor het milieu, maar slecht voor de bereikbaarheid van banen, volgens het Planbureau voor de Leefomgeving.
Dertien politici ‘genoemd’ voor een post op IenM
Na 15 maart gaat de volgende ronde in: de formatie. Een gekoesterde wens van de sector is een minister van Mobiliteit. Of die er ook komt is koffiedik kijken. Een aantal kanshebbers voor een bewindsliedenpost op Infrastructuur en Milieu.
Over het ‘uurtje Randstad’ is iedereen het snel eens
In een Haags verkiezingsdebat over mobiliteit stonden twee vragen centraal. Hoe blijft Nederland in de toekomst bereikbaar, leefbaar en concurrerend. En vervolgens: wat is de rol van het openbaar vervoer daarin.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei 2024Je kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb 2024De jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb 2024Beleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen