De overheid moet meer doen om stedelijke regio’s bereikbaar te houden. Dat adviseert de Raad voor de Leefomgeving en infrastructuur (RLi) in een rapport dat gisteren is uitgereikt aan minister Schultz van IenM.
‘Overheidsbeleid is te weinig effectief’
Het beleid van de overheid moet zich integraal richten op het doel van bereikbaarheid: mensen de mogelijkheid bieden om binnen een acceptabele reistijd zo veel mogelijk activiteiten te ontplooien. Dat is de belangrijkste aanbeveling uit het rapport Dichterbij en Sneller, kansen voor betere bereikbaarheid in stedelijke regio’s.
De RLi adviseert om wetten en regelgeving beter op elkaar af te stemmen. Overheden moeten gezamenlijk bereikbaarheidsprojecten financieren. Het belastingstelsel en de subsidiëring van verkeer en vervoer kunnen beter worden afgestemd op de vraag. En bij elk besluit moet er zowel zijn gekeken naar ruimtelijke- als mobiliteitsoplossingen.
Eenzijdig
Overheden zijn geneigd om vanuit hun eigen deelverantwoordelijkheid te redeneren, bijvoorbeeld als wegbeheerder van rijksinfrastructuur of provinciale infrastructuur, als concessieverlener van het hoofdrailnet of van het regionaal ov. Het beleid is volgens de raad te eenzijdig gericht op het optimaliseren van infrastructuur en (snelle) mobiliteit. Er wordt nog te weinig rekening gehouden met de nabijheid van voorzieningen en activiteiten.
Concessies
De RLi verwijst naar het Kennisplatform Verkeer en Vervoer dat in 2013 al constateerde dat de omgeving waarbinnen het ov opereert te dynamisch is om met langlopende concessies te werken. Vervoerbedrijven moeten kunnen inspelen op veranderende behoeften van reizigers, vervoerders en overheden. Aanbieders van mobiliteitsdiensten en autodeelsystemen vallen nog buiten de definitie van ov volgens de Wp2000. Daarom mogen zij niet meedingen naar concessies.
Het naar elkaar opschuiven van vervoerwijzen en het verdwijnen van grenzen tussen privaat en publiek vervoer zorgt voor nieuwe mogelijkheden en nieuwe partijen. Dat vereist aanpassing van de huidige concessiesystematiek, volgens de RLi.
Doelgroepenvervoer
Komende jaren moet de overheid de bereikbaarheid garanderen voor ruim 2 miljoen mensen met een beperking, zodat ze zelfstandiger aan de samenleving kunnen deelnemen. Dat is het gevolg van het VN-verdrag ‘Rechten voor mensen met een beperking’, dat sinds vorig jaar van kracht is in Nederland. Het doelgroepenvervoer dreigt daardoor een onhoudbaar systeem te worden, waarschuwt de RLi.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei 2024Je kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb 2024De jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb 2024Beleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
En dus wil MRDH (Den Haag-Rotterdam) dus in de daluren frequenties van Bus en Tram verlagen en in de avonduren Bussen helemaal schrappen ten faveure van "maatwerk" (belbusjes). Met als gevolg dat je mensen nog meer uit het OV en in de Auto jaagt en Den Haag straks nog onbereikbaarder wordt dan ze nu al zijn.
Ingediend door Leeuw op vr, 27/01/2017 - 12:10
Reactie toevoegen