Na 45 jaar is er weer reizigersvervoer op de Bentheimer Eisenbahn. Sinds afgelopen zondag rijden passagierstreinen tussen Bad Bentheim, Nordhorn en Neuenhaus, net over de grens bij Oldenzaal en Coevorden. De ambitie is om de verbinding door te trekken naar Coevorden en Emmen.
Passagierstrein op Bentheimer Eisenbahn
Door: Quintus Vosman
Al voor het herstarten van het reizigersverkeer, keek het regionale spoorbedrijf op de Duits-Nederlandse grens uit naar verdere ontwikkelingen. Bentheimer Eisenbahn heeft ambities om door te rijden naar Nederland. De spoorlijn van het bedrijf komt tot in Coevorden waar het een terminal heeft. Met goederentreinen is de Bentheimer Eisenbahn al onderweg op het Nederlandse spoorwegnet, maar in de nabije toekomst wil het bedrijf ook met reizigerstreinen doorrijden naar Coevorden en zelfs Emmen.
Daarover wordt overleg gevoerd met het Nederlandse ministerie van IenW en de provincie Drenthe. Een haalbaarheidsstudie moet over de mogelijkheden uitsluitsel geven. Na een investering van 20 miljoen euro in de spoorlijn van zo’n 20 kilometer tussen Neuenhaus en Coevorden, hoopt Bentheimer Eisenbahn met eigen reizigerstreinen Coevorden te bereiken voor 2025.
Investering
De passagierstrein tussen Bad Bentheim en Neuenhaus rijdt op 28 kilometer van de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn. De Bentheimer Eisenbahn heeft voor de treindienst vijf Coradia Lint- 41 dieseltweewagenstellen gekocht, geproduceerd bij Alstom in het Duitse Salzgitter. Voor 21 miljoen Euro zijn er in Bad Bentheim, Nordhorn en Neuenhaus perrons aangelegd en maatregelen genomen om de veiligheid op overwegen te verbeteren. Ook is de spoorbaan vernieuwd. Het project is financieel ondersteund door lokale en regionale overheden. Het contract voor het reizigersvervoer heeft een looptijd van 3 jaar.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Bedoeld zal zijn Nordhorn i.p.v. Nordhausen. Deze laatste stad ligt zo´n 275 km oostelijker en is een van de beginpunten van de bekende Harzer Schmalspurbahnen.
Ingediend door Rowl Bartlema op wo, 10/07/2019 - 00:03
Klopt inderdaad, we hebben het aangepast. Bedankt voor het meedenken!
Ingediend door Jan Willem Kerssies op do, 11/07/2019 - 12:04
Reactie toevoegen