Tot 2030 neemt het treingebruik bijna een derde toe, verwacht het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een toekomstverkenning. Bus, tram en metro groeien nauwelijks.
PBL: Treingebruik groeit stevig tot 2050
Met de Toekomstverkenning Welvaart en Leefomgeving (WLO) kijken het Centraal Plan Bureau (CPB) en het PBL naar het Nederland van 2030 en 2050. Verschillende ministeries hadden namelijk behoefte aan actualisering van de eerste WLO uit 2006, zeker na de economische crisis die in 2008 begon.
De tweede WLO richt zich onder andere op de ontwikkelingen in de steden en regio’s en op de mobiliteit. CPB en PBL hebben consequent gerekend met twee ‘beleidsarme’ scenario’s. Het scenario Hoog combineert een relatief sterke economische groei van ongeveer 2 procent per jaar met een relatief sterke bevolkingsaanwas. En in scenario Laag gaat een gematigde economische groei van ongeveer 1 procent samen met een beperkte bevolkingstoename.
Volgens de twee scenario’s neemt het treingebruik tot 2030 met een kwart tot bijna een derde toe. Dit komt vooral door verbeteringen in het treinenaanbod. In het lage scenario valt het treingebruik na 2030 wat terug, in het hoge scenario groeit het in een wat langzamer tempo door. Het gebruik van bus, tram en metro stijgt veel minder: in het hoge scenario met zo’n 20 procent tot 2050, in het lage scenario met 5 procent tot 2030.
De lagere groei van bus, tram en metro komt vooral door het gestegen autobezit en deels ook door de elektrische fiets. Ook het langzaam verkeer (lopen en fietsen) neemt maar weinig toe, ondanks de extra groei door de e-bike. De vergrijzing (minder jongeren) en het gestegen autobezit remmen de groei van het langzaam verkeer.
In de modal split (de verdeling over de vervoerwijzen) treden kleine veranderingen op. Het ‘marktaandeel’ van de autobestuurder neemt toe, het aandeel autopassagier en langzaam vervoer nemen wat af. In afgelegde kilometers is de auto dominant, met een aandeel van ruim 75 procent, maar in aantal verplaatsingen en ook in reistijd blijft het langzaam verkeer belangrijk met een aandeel van 35 à 40 procent.
De mobiliteit groeit niet gelijkmatig over Nederland. In de Randstad groeit de bevolking en daardoor ook de mobiliteit enkele procentpunten sterker dan elders in Nederland. In de provincies Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel neemt de mobiliteit gemiddeld toe. In Limburg, Zeeland en de drie noordelijke provincies groeit de bevolking en daarmee de mobiliteit duidelijk minder.
De steden blijven groeien in de toekomst. Dat komt door de trek naar de stad en doordat de bevolking in de Randstad en andere steden relatief jong is. In scenario Hoog groeit de bevolking in de Randstad anderhalf keer zo hard als de totale Nederlandse bevolking. In regio’s in Limburg, Zeeland en Groningen krimpt de bevolking.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen