Door het geven van een persoonlijk reisadvies bij treinverstoringen, kunnen reizigers efficiënter over het spoor worden verdeeld, blijkt uit promotieonderzoek.
Persoonlijk reisadvies helpt bij verstoring
Eveline van der Hurk promoveerde donderdag 18 juni aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op haar onderzoek Passengers, Information and Disruptions, uitgevoerd in samenwerking met NS en het MIT in Boston. Het onderzoek is onderdeel van het project ‘Complexity in Public Transport' van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
Bij een verstoring hangt de vertraging van een reiziger af van de logistieke planning van de vervoerder en van de routes die medereizigers nemen. Zij kiezen meestal voor de snelste alternatieve route, die daardoor overbelast kan raken.
Vervoerders kunnen de service aan reizigers tijdens verstoringen verbeteren door veranderingen van de logistieke planning te combineren met een persoonlijk reisadvies. Met behulp van nieuwe wiskundige optimalisatiemodellen kan worden berekend welke logistieke aanpassingen nodig zijn om knelpunten zoveel mogelijk te voorkomen. Tegelijkertijd krijgen reizigers een waarschuwing waar knelpunten onvermijdelijk zijn.
Om een individueel reisadvies aan reizigers te kunnen geven heeft het systeem gedetailleerde informatie nodig uit geanonimiseerde gegevens van smartcards, zoals de OV-chipkaart in Nederland en de Oyster card in Londen, samen met alledaagse technologie zoals applicaties op smartphones. De privacy van reizigers hoeft daarbij niet te worden geschonden, volgens Van der Hurk.
De verkregen informatie stelt de vervoerder bijvoorbeeld in staat om de verwachte vraag van de reizigers tijdens verstoringen af te stemmen op het aantal pendelbussen. De operationele kosten blijven gelijk of vallen lager uit.
Om de onderzoeksresultaten uit het proefschrift in de praktijk te testen moeten de modellen worden uitgewerkt tot software voor professioneel gebruik. Dit vereist een verandering van de cultuur en een systeem waarin reisschema's meer met behulp van computers worden gewijzigd, als aanvulling op het handmatig wijzigen. NS is bezig om deze verandering door te voeren.
Besliskunde
Evelien van der Hurk (1985) studeerde Econometrie en Besliskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sinds april 2015 werkt zij als assistant professor aan de Technical University of Denmark, waar ze verder gaat met haar onderzoek naar vervoer.
[embed]https://youtu.be/PKzRzlx8G20[/embed]
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen