De bussenbouwer APTS is dinsdag failliet verklaard. Bij de VDL-dochter in Helmond werken 15 mensen.
Phileas-producent APTS is failliet
Volgens directeur Ruud Bouwman ligt de oorzaak in 'slecht betalende klanten, met name in Zuid-Europa'. Zo is het bedrijf al jaren verwikkeld in een juridische strijd met het Franse Douai. Dat wilde haar geld terug toen bleek dat busgeleiding via magneten geen haalbare kaart was. Inmiddels is de Franse stad helemaal over gegaan op gewone gelede bussen.
"De curator is vandaag aan de slag gegaan", aldus Bouwman, "We hebben inmiddels een zaak tegen Douai gewonnen. De curator gaat nog met onze advocaat overleggen of de overige drie zaken worden doorgezet."
De 15 mensen die bij APTS werken, kunnen elders bij VDL, dat 70% van de aandelen in handen heeft, aan de slag.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Uitval bussen EBS in 2023 ruim 8 procent, maar reizigersaantal stijgt
16 sep om 15:33 uurRuim 8 procent van alle bussen van EBS in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) viel in 2023 uit. Dat is…
Uitbreiding dienstregeling Syntus Utrecht
19 aug om 13:46 uurDe zomervakantie is bijna voorbij en steeds meer mensen gaan weer naar school of aan het werk. Syntus Utrecht…
De oorzaak van het faillisement ligt veeleer in slecht of in het geheel niet functionerende producten, die VDL heeft geleverd. En niet alleen in Douai. Ook in Istanbul is de afnemer ontevreden over de geleverde Phileas. De miljoenensubsidies van Economische Zaken in dit discutabele product zijn geheel verdampt. Eindhoven (SRE) zit nog jaren opgescheept met het door VDL geleverde 'high-tech' wanproduct. Kennelijk heeft VDL nog geld genoeg om juridische procedures te voeren.
Ingediend door Eduard de Jong op wo, 26/11/2014 - 23:26
Toen Phileas in Eindhoven net gestart was heb ik me vanuit een toenmalige adviesfunctie verdiept in dat project, want stel je voor dat er een alternatief voor die dure aanleg van tramlijnen zou zijn/worden uitgevonden. Uit gesprekken met de mensen die het besturingssysteem leverden (van een VDL was nog geen sprake) kreeg ik het idee dat ze nog lang niet zo ver waren om die techniek goed te laten werken bij een voertuig dat harder moest kunnen rijden dan de containerdraagwagens op de Maasvlakte, waar dat systeem op dat moment al prima voldeed. Dus bleven de bussen in Eindhoven gewoon door mensenhanden bestuurd en wat is nu eigenlijk beter dan een slimme chauffeur?
Phileas komt op mij over als het zoveelste systeem dat bedacht is om de tram opnieuw uit te vinden. Want wat is er nu duurzamer dan een tramrail als geleiding? Die stuur je na afloop van zijn levensduur naar de Hoogovens. Heeft iemand ooit uitgerekend wat de levenscycluskosten van Phileassysteem zouden zijn, in vergelijking met een tramsysteem?
Misschien moet Eindhoven toch het zelfde doen als Caen nu doet.
Ingediend door Gert Jan Binkhorst op do, 27/11/2014 - 17:30
Reactie toevoegen