De enige manier om de steden bereikbaar en het spoor betaalbaar te houden in Nederland, is sporen exclusief toewijzen aan light rail. Dat zegt Klaas Hofstra, ontwerper bij ProRail in een podcast van Geert Kloppenburg.
Podcast Geert Kloppenburg: Klaas Hofstra
De capaciteit op het spoor kan nauwelijks meer worden uitgebreid doordat er zowel goederentreinen, Intercity's, Sprinters en soms zelfs hogesnelheidstreinen over moeten rijden, zegt Hofstra. Hij is programmamanager Infra en Dienstregeling bij ProRail en heeft een jaar in Japan doorgebracht om daar onder meer te leren van de hoge frequenties op het spoor.
Het geheim van hoogfrequent vervoer is het spoor meer 'dedicated' in te richten, door bijvoorbeeld twee van de vier sporen puur te bestemmen voor light rail. Dat zou kunnen op de lijn Leiden–Dordrecht, zegt Hofstra. In Kopenhagen, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk gebeurt dat al volop, in Nederland krijgt light rail nog te weinig kansen, vindt Hofstra.
Het interview met Klaas Hofstra maakt deel uit van een serie podcasts van Geert Kloppenburg over hoe de metropoolregio's duurzaam bereikbaar kunnen blijven. BNR helpt hem met de techniek en de montage. Kloppenburg is strategisch adviseur en legt zich toe op duurzame mobiliteit. Via de website van Kloppenburg zijn ook de vorige interviews te beluisteren, onder andere met Rob van der Bijl, Pier Eringa en Maurits van Witsen. Beluister het interview met Klaas Hofstra hieronder.
[audio mp3="/wp-content/uploads/2018/10/nieuwe-stedelijke-rail-kan-wel-degelijk-rendabel-start-met-het-doortrekken-van-de-noord-zuidlijn-vertelt-top-ingenieur-klaas-hofstra-van-prorail-in-mi.mp3"][/audio]
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Goed verhaal over de toekomst van viersporigheid en de kansen voor mee duurzame stedelijke ontwikkeling. Hulde Geert!
Ingediend door Jan Korff de Gidts op zo, 18/11/2018 - 17:09
Reactie toevoegen