De terugkeer van reizigerstreinen in Zeeuws-Vlaanderen is een klein stapje dichterbij gekomen. Een reeks Belgische en Nederlandse partijen wil een onderzoek.
Reizigerstrein Terneuzen iets dichterbij
Het Havenbedrijf Gent, Zeeland SeaPorts, de provincie Zeeland en de gemeenten Gent en Terneuzen (foto) willen graag een betere spoorverbinding in het havengebied langs het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Op dit moment ligt er een spoorverbinding aan de westzijde van het kanaal. De industrie aan de oostzijde moet gebruikmaken van de Sluiskilbrug, die geregeld open moet voor het scheepvaartverkeer op het kanaal.
Aan de oostzijde ontbreekt een stuk spoor van 8 kilometer tussen de Axelse Vlakte en Zelzate. De partijen hebben een CEF-subsidieaanvraag ingediend om de haalbaarheid van dit traject te onderzoeken. Op verzoek van de gemeente Terneuzen en de stad Gent wordt ook de exploitatie van reizigerstreinen in het onderzoek meegenomen. In totaal kost het onderzoek 1,1 miljoen euro. De helft daarvan moet uit Brussel komen. De andere helft is reeds toegezegd door de partijen.
Lees ook: 'Maak samenhangend net van spoor in Benelux'
Tussen Gent en Terneuzen rijden sinds 1939 alleen nog maar goederentreinen, maar de steden dringen al jaren aan op een reactivering van de reizigersdienst. Niet alleen de twee steden zouden ervan profiteren, ook Zelzate en bedrijven in de kanaalzone met veel werknemers. Volgens een woordvoerder van de stad Gent scheelt het 12.000 voertuigen per dag op de drukke Kennedybaan.
Inderdaad. Als de NMBS en NS hun verantwoordelijkheid niet opnemen, doen we het zelf. Voorbeeld van grensoverschrijdende samenwerking. https://t.co/ufATIhF0te
— Daniel Termont (@DanielTermont) 10 februari 2017
Het spoor in Zeeuws-Vlaanderen is alleen verbonden met het Belgische net. Voor de NMBS en de federale regering van België heeft reactivering echter geen prioriteit, tot grote ergernis van de regio. Tegen de zomer moet duidelijk zijn of de haalbaarheidsstudie kan worden uitgevoerd.
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
goed plan! althans maak gewoon de volgende goede nieuwe spoorlijnen in Zeeuws-Vlaanderen naast deze:
1 = trek die trein van Brugge naar Knokke-Heist via Cadzand en nieuwvliet-bad en Groede door naar de Haven van Breskens.
2 = maak een spoorlijn van Roosendaal naar Terneuzen via Bergen op Zoom, Woensdrecht, Hulst en Axel.
3 = maak bij Axel ook een aftakking rechtdoor, zodat er vanaf Roosendaal ook een trein via Bergen op Zoom, Woensdrecht, Hulst, Axel, Sluiskil, Philipine-hoek, Biervliet, IJzendijke, en Schoondijke naar de haven van Breskens kan Rijden
4 = maak bij IJzendijke ook 2 aftakkingen naar links, 1 richting Aardenburg, en 1 richting Brugge via Oostburg, Sluis en Damme. (en laat ook deze treinen vanaf Roosendaal vertrekken)
5 = maak bij Axel ook een aftakking naar links zodat er een trein van Roosendaal naar Gent kan rijden via Bergen op Zoom, Woensdrecht, Hulst, Axel, en Zelzate.
6 = laat ook een trein van Terneuzen naar Antwerpen rijden via Axel, Hulst, Clinge en Beveren.
(laat deze treinen dan bediend worden door Veolia Transport of Arriva)
Ingediend door Tim sekac op ma, 13/02/2017 - 14:06
Jeetje wat zijn dat nou weer voor superghost-achtige ideeën? Het kan ook simpeler: gewoon een L-trein Terneuzen-Gent. De rest komt wel als het begin een succes is.
Ingediend door Erno-BE op di, 14/02/2017 - 00:30
Ik dacht gewoon even: misschien is dat wel handig, dan heeft Zeeuws-Vlaanderen veel goede, snellere en schonere verbindingen met die grote steden. en er reed toch ook vroeger een trein van Terneuzen naar Antwerpen of Mechelen via Hulst? Zou dan alleen die treinen van Roosendaal naar Terneuzen en Breskens + verlenging van die trein van Knokke naar Breskens dan een idee zijn? want dan heb je wel aansluiting op de rest van het Nederlandse spoorwegnet. Want ik zie op spoorkaart 2040 dat dat die trein van Gent naar Terneuzen dat niet heeft. Maar dat zou wel handig zijn toch?
Ingediend door Tim Sekac op di, 14/02/2017 - 11:43
Waarom nu weer specifiek Veolia Transport (die niet meer bestaat) of Arriva?
Ingediend door Alexander Al op di, 21/02/2017 - 16:33
Omdat in de provincie Zeeland nog wel bussen van Veolia of Arriva rijden. En NS is al bijna overal. Welke maatschappij zou u dan voorstellen?
Ingediend door Tim Sekac op do, 23/02/2017 - 22:08
Reactie toevoegen