Het ov-aanbod is gedaald, maar de vervoeromvang bij de RET is gestegen in 2014. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Rotterdamse vervoerbedrijf.
RET groeit bij afgenomen aanbod
Ondanks een afname van het aantal dienstregelinguren steeg het aantal reizigers in Rotterdam met 2 procent, het aantal reizigerskilometers zelfs met 4 procent. De vervoergroei komt vooral voor rekening van de metro (+ 4 procent) en de tram (+ 3 procent). De bus groeide verrassend nog 1 procent, ondanks de inkrimping van diensten (klik hiernaast).
De vervoergroei en de afname van het aantal zwartrijders leidde tot een verhoging van de kaartopbrengsten met 6 procent. Door eerder ingezette verbeteracties zijn de operationele kosten afgenomen. Het resultaat over 2014 kwam uit op 9,8 miljoen euro, vergelijkbaar met voorgaande jaren. De RET had in 2014 20 procent minder verstoringen en het klanttevredenheidscijfer steeg naar een 7,6.
Enige zorgen heeft de RET over de busconcessie. De busactiviteiten zijn afgesplitst in een aparte bv waarvoor de RET een concessievergoeding ontvangt van de stadsregio. De concessie ging in op 9 december 2012 en heeft een looptijd van 7 jaar. RET Bus loopt aan tegen hoge boetes door de strenge uitvals- en stiptheidseisen. Verder kampt Bus met een hoog ziekteverzuim waardoor tijdelijk personeel moet worden ingehuurd. Overigens is de gemiddelde leeftijd bij de RET aan de hoge kant: 50,5 jaar.
Algemeen directeur Pedro Peters is al met al tevreden over de resultaten. “De winst voegen we toe aan ons eigen vermogen om de solvabiliteit van de RET verder te verbeteren. Afgelopen jaren hebben we fors geïnvesteerd om ons openbaar vervoer verder te verbeteren. Mooi om te zien dat dit resultaat oplevert en onze reizigers dit waarderen.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen