Steeds vaker laten Rotterdammers de auto staan. Het aantal automobilisten in de spits in en om Rotterdam is in drie jaar tijd met 20.000 afgenomen. De fiets, maar ook de bus en de metro worden vaak als alternatief gebruikt.
Rotterdammer kiest vaker voor fiets en ov
Het gebruik van alternatieve vervoermiddelen steeg de afgelopen drie jaar met ongeveer 10 procent, schrijft het AD. Tijdens het programma Beter Benut Vervolg van de Verkeersonderneming reden de afgelopen drie jaar 18.378 automobilisten minder in de spits. Zij stapten over op de fiets en het ov.
Fietsen blijkt onder Rotterdammers veel populairder te zijn dan de afgelopen jaren. Uit recente cijfers van de gemeente Rotterdam blijkt dat het aantal fietsers op populairdere fietsroutes in de afgelopen vier jaar is toegenomen met bijna 10 procent.
Ook het openbaar vervoer is erg in trek onder Rotterdammers. Het aantal reizigers in het ov steeg met 11,3 procent ten opzichte van 2014. De metro is het populairste vervoermiddel in Rotterdam.
Lees ook: Van spitsmijden naar sociale mobiliteit
Meer artikelen met dit thema
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
RET tevree over 6 maand Metro aan Zee
22 sep 2023Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
Noord/Zuidlijn viert vijfjarig jubileum
24 jul 2023De Amsterdamse metrolijn 52, die Amsterdam Noord en Zuid rechtstreeks verbindt, bestond afgelopen zaterdag vijf…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Nou Den Haag nog. Daar wordt de bevolking de auto in gedreven omdat MRDH geen geld voor uitbreiding van frequenties wil geven, waardoor de bussen een steeds lagere frequentie krijgen, de tramfrequenties met de kaasschaaf steeds ietsje minder wordt en de bereikbaarheid van de wijken per OV steeds onaantrekkelijker wordt.
Zoals men al zegt "MRDH maakt meer OV kapot dan ons lief is". Hopelijk draaien Den haag en Rotterdam dit ondemocratische gedrocht snel de nek om voordat het te laat is en veel Haagse en Rotterdamse buitenwijken nog maar één keer per uur een bus hebben en je zonder auto niet meer wegkomt uit je wijk.
Ingediend door De Leeuw op vr, 17/08/2018 - 12:53
Inderdaad. Het zou nuttig als lijn E Den Haag in wordt doorgetrokken. Ik heb er wel over gelezen, maar of het ook gaat gebeuren... Niemand die het weet. Komt dat door de MRDH? Feit is wel dat er iets moet gebeuren voordat ook Den Haag dichtslibt. Zinnig zou zijn als RET, HTM, Connexxion en Arriva gewoon in één bedrijf opgaan. Dat zal organisatorisch vast wel weer veel voeten in de aarde hebben, maar het lijkt me economischer, zuiniger dan hoe het nu gaat. Buslijnen die qua overstappen ongunstig zijn, etc. RandstadRail dat geëxploiteerd wordt door RET en HTM, traditioneel gezien al meer rivalen dan maatjes. Je verzint het niet. De reiziger lijdt en betaalt.
Ingediend door V B op vr, 24/08/2018 - 14:52
Reactie toevoegen