Reizigersvereniging Rover vindt dat werkgevers hun werknemers voor een langere periode belastingvrije ov-abonnementen moeten kunnen verschaffen. Deze belastingregeling loopt per 1 april af en Rover voorziet dat de ov-vervoerders hierdoor nog een financiële klap krijgen.
Rover: nieuw ov-belastingplan onbegrijpelijk
Per 1 april mogen werkgevers hun thuiswerkende werknemers niet langer onbelast een (zakelijk) ov-abonnement verstrekken, omdat hier onvoldoende mee gereisd wordt. Rover vreest dat de maatregel leidt tot het stopzetten van een grote hoeveelheid ov-abonnementen. De reizigersvereniging vraagt de Tweede Kamer daarom om de fiscaal gunstige regeling voor werkgevers, om werknemers belastingvrij van een ov-abonnement te voorzien, te verlengen tot het einde van de coronacrisis.
Onbegrijpelijk
Rover-directeur Freek Bos kan geen begrip opbrengen voor het voornemen met de belastingvrije abonnementen te stoppen: “Als de werkgever de ov-sector wil steunen en het voor de thuiswerker mogelijk wil maken zo nu en dan met het ov te reizen, waarom zou de Belastingdienst hier dan een stokje voor steken?"
Bovendien benadrukt hij dat als de sector hierdoor verder aan het wankelen wordt gebracht, dit moet worden aangevuld met staatssteun vanuit de beschikbaarheidsvergoeding. Voor de eerste helft van 2021 hebben overheid en vervoerders deze regeling afgesproken tegen dezelfde voorwaarden als in 2020. "Dus linksom of rechtsom: de belastingbetaler betaalt”.
Door ov-abonnementen te belasten raken naar verwachting veel werknemers hun abonnement kwijt. Rover vreest dat werknemers daardoor minder snel voor het ov kiezen wanneer zij toch voor hun werk op pad moeten. Rover maakt zich dan ook zorgen om de gevolgen op lange termijn. “We weten uit ervaring: een reiziger kwijtraken uit het openbaar vervoer is een stuk makkelijker dan hem weer terugwinnen,” stelt Freek Bos.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Reactie toevoegen