Batterij-elektrisch aangedreven bussen zijn slechts een eerste tussenstap naar zero emissie. Waterstof als energiedrager is het eindstation. Dat betoogde Connexxion-topman Bart Schmeink donderdag op de vakbeurs Transport Publics in Parijs.
Schmeink: Uiteindelijk wordt het waterstof
Schmeink hield daar een presentatie over de transitie naar zero emissie aan de hand van de 100 elektrische bussen die sinds enkele maanden rijden in Amstelland-Meerlanden. Die bussen zijn nog uitgerust met een batterij, maar Schmeink verwacht dus dat waterstof de overhand gaat krijgen.
"Waterstof is heel interessant", zei Schmeink desgevraagd. "De vraag is alleen hoe je die bussen zo goed en efficiënt mogelijk geladen krijgt." Want daar moet de techniek nog wel stappen in maken. "Al dat gedoe met onder hoge druk tanken, daar moeten we van af. Het is toch van de zotte dat er onlangs een waterstofbus 500 kilometer op een dieplader moest, alleen om te tanken?"
De Connexxion-topman verwacht veel van ontwikkelingen zoals mierenzuur, dat waterstof kan vasthouden onder normale druk en op kamertemperatuur. "Uiteindelijk scoort waterstof heel hoog op duurzaamheid", aldus Schmeink. "Het is niet meer dan een energiedrager, net als een batterij. En vergeet niet dat die batterij ook weer uit grondstoffen bestaat. Op dit moment rijden er negen waterstofbussen in Nederland. Dat moeten er binnen enkele jaren 50 zijn, als het aan het ministerie van IenW ligt. Onlangs besloot de provincie Gelderland wel een streep te zetten door een proefproject.
Schmeink verwacht dat de techniek binnen vijf tot zeven jaar zover is gevorderd dat waterstof volwassen genoeg is om commercieel te worden ingezet. "Dat klinkt misschien langzaam, maar je kunt niet verwachten dat we binnen twee jaar helemaal over zijn op zero emissie, terwijl we honderd jaar op diesel hebben gereden. Honderd jaar, moet je nagaan. En dan hoor je nu weer zo'n bericht dat de ijskap van Antarctica sneller smelt dan verwacht. We zouden onszelf als mensheid voor de ballen moeten schoppen dat we het zo ver hebben laten komen."
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Uitval bussen EBS in 2023 ruim 8 procent, maar reizigersaantal stijgt
16 sep om 15:33 uurRuim 8 procent van alle bussen van EBS in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) viel in 2023 uit. Dat is…
Uitbreiding dienstregeling Syntus Utrecht
19 aug om 13:46 uurDe zomervakantie is bijna voorbij en steeds meer mensen gaan weer naar school of aan het werk. Syntus Utrecht…
Nou, niet zolang het proces van stroom>waterstof>stroom veel minder efficiënt is dan opslag in een batterij. Leuk dat je er langer mee kunt rijden, maar als je vervolgens vijf keer meer stroom nodig hebt dan een batterijbus is het duurzaamheidsargument ook een wassen neus.
Ingediend door DingeZ op vr, 15/06/2018 - 12:59
Ja laten we ons niet voor de ballen schoppen, dan zijn we weer een paar jaar verder, voordat we daar van zijn bijgekomen. maar gewoon handelen en - batterij- elektrisch rijden . Kan ook al op regio lijnen!
Ingediend door LexBoersma op zo, 17/06/2018 - 22:34
Vijf keer meer gratis groene stroom met de mogelikkheid deze te gebruiken waar en wanneer het de exploitatie past. Wat is het probleem man ? Waterstof is de ultieme ov oplossing.
Ingediend door Paul Jenné op ma, 18/06/2018 - 19:15
Reactie toevoegen