Batterij-elektrisch aangedreven bussen zijn slechts een eerste tussenstap naar zero emissie. Waterstof als energiedrager is het eindstation. Dat betoogde Connexxion-topman Bart Schmeink donderdag op de vakbeurs Transport Publics in Parijs.
Schmeink: Uiteindelijk wordt het waterstof
Schmeink hield daar een presentatie over de transitie naar zero emissie aan de hand van de 100 elektrische bussen die sinds enkele maanden rijden in Amstelland-Meerlanden. Die bussen zijn nog uitgerust met een batterij, maar Schmeink verwacht dus dat waterstof de overhand gaat krijgen.
"Waterstof is heel interessant", zei Schmeink desgevraagd. "De vraag is alleen hoe je die bussen zo goed en efficiënt mogelijk geladen krijgt." Want daar moet de techniek nog wel stappen in maken. "Al dat gedoe met onder hoge druk tanken, daar moeten we van af. Het is toch van de zotte dat er onlangs een waterstofbus 500 kilometer op een dieplader moest, alleen om te tanken?"
De Connexxion-topman verwacht veel van ontwikkelingen zoals mierenzuur, dat waterstof kan vasthouden onder normale druk en op kamertemperatuur. "Uiteindelijk scoort waterstof heel hoog op duurzaamheid", aldus Schmeink. "Het is niet meer dan een energiedrager, net als een batterij. En vergeet niet dat die batterij ook weer uit grondstoffen bestaat. Op dit moment rijden er negen waterstofbussen in Nederland. Dat moeten er binnen enkele jaren 50 zijn, als het aan het ministerie van IenW ligt. Onlangs besloot de provincie Gelderland wel een streep te zetten door een proefproject.
Schmeink verwacht dat de techniek binnen vijf tot zeven jaar zover is gevorderd dat waterstof volwassen genoeg is om commercieel te worden ingezet. "Dat klinkt misschien langzaam, maar je kunt niet verwachten dat we binnen twee jaar helemaal over zijn op zero emissie, terwijl we honderd jaar op diesel hebben gereden. Honderd jaar, moet je nagaan. En dan hoor je nu weer zo'n bericht dat de ijskap van Antarctica sneller smelt dan verwacht. We zouden onszelf als mensheid voor de ballen moeten schoppen dat we het zo ver hebben laten komen."

Tanken op de Automotiv Campus in Helmond.
Meer artikelen met dit thema
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
337 zero-emissiebussen toegevoegd aan wagenpark in 2024
10 feb om 13:38 uurCROW publiceert elk jaar de Monitor zero-emissiebussen. Uit de editie van 1 januari 2025, dus met data over…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec 2024Bij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Nou, niet zolang het proces van stroom>waterstof>stroom veel minder efficiënt is dan opslag in een batterij. Leuk dat je er langer mee kunt rijden, maar als je vervolgens vijf keer meer stroom nodig hebt dan een batterijbus is het duurzaamheidsargument ook een wassen neus.
Ingediend door DingeZ op vr, 15/06/2018 - 12:59
Ja laten we ons niet voor de ballen schoppen, dan zijn we weer een paar jaar verder, voordat we daar van zijn bijgekomen. maar gewoon handelen en - batterij- elektrisch rijden . Kan ook al op regio lijnen!
Ingediend door LexBoersma op zo, 17/06/2018 - 22:34
Vijf keer meer gratis groene stroom met de mogelikkheid deze te gebruiken waar en wanneer het de exploitatie past. Wat is het probleem man ? Waterstof is de ultieme ov oplossing.
Ingediend door Paul Jenné op ma, 18/06/2018 - 19:15
Reactie toevoegen