Het gezamenlijke MaaS-platform van NS, RET en HTM moet er na verwachting dit najaar komen. Siemens Mobility gaat het platform nu bouwen. GVB doet niet meer mee aan de samenwerking.
Siemens bouwt MaaS-dienst ov-bedrijven
RET-directeur Maurice Unck: “We willen de drempel verlagen om een reis met meerdere vervoermiddelen eenvoudig digitaal te plannen, boeken en betalen.”
Het platform valt onder de joint venture RiVier, waar NS, RET en HTM samen onder vallen. In juli 2020 keurde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de joint venture nog goed. In dat stadium deed GVB ook nog mee aan het samenwerkingsverband. Vanwege corona is de Amsterdamse vervoerder daar nu uitgestapt, bevestigt een woordvoerder.
Het nieuwe MaaS-platform RiVier moet het voor de reiziger makkelijk maken verschillende vervoermiddelen te gebruiken. Het legt de verbinding met de bestaande apps van NS, RET en HTM, maar ook met bestaande en nieuwe apps van andere partijen. Zo worden alle verschillende vervoersmogelijkheden op de route gecombineerd en in één reis inzichtelijk gemaakt.
De initiatiefnemers willen de mobiliteitsdiensten van zoveel mogelijk aanbieders in Nederland samenbrengen. Hoe meer partijen hun diensten aanbieden, hoe beter het écht mogelijk wordt om heel Nederland digitaal te ontsluiten. Maurice Unck roept alle Nederlandse mobiliteitsaanbieders dan ook op om zich aan te sluiten bij het MaaS-platform van de ov-vervoerders.
Lees ook: RET en MRDH willen druktedata graag delen
Stekkerdoos
Het platform werkt als een ‘stekkerdoos’, waarbij mobiliteitsaanbieders en deelvervoerders enerzijds en MaaS-aanbieders anderzijds ‘inpluggen’. Het platform richt zich op vervoer in heel Nederland, waarmee het zich onderscheid van de verschillende platform van de zeven landelijke MaaS-pilots.
Maar ze zijn wel complementair, laat RET-woordvoerder Rolf Harbers weten. “We maken gebruik van de reeds beschikbare reisinformatie van de ov-bedrijven en stellen het vervoer ook ter beschikking aan de aanbieders in de regionale MaaS-pilots. Zo kunnen we van elkaar leren”.
Lees ook: ACM keurt MaaS-dienst ov-bedrijven goed
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Reactie toevoegen