Siemens gelooft in Mobility as a Service
Olivier Gueydan, de CEO van Siemens Mobility, is heilig overtuigd van een toekomst waarin Mobility as a Service een centrale rol speelt. Daarin is minder ruimte voor eigen autobezit.
De wijze waarop mensen zich in de toekomst verplaatsen zal op termijn radicaal veranderen en Nederland loopt daarin voorop. “De auto als persoonlijk vervoermiddel zal geleidelijk verdwijnen en onderdeel worden van een totaal mobiliteitsconcept”, aldus Olivier Gueydan. “We hebben in Nederland al veel faciliteiten om dit werkelijkheid te maken. Maar dat vraagt ook om politieke moed en slagvaardigheid.”
Een dergelijke verandering zal ook enorm bijdragen aan de energietransitie en daarom helpen in de strijd tegen klimaatverandering.
Siemens Mobility ontwerpt momenteel in opdracht van NS, RET en HTM het MaaS-platform RiVier. “Het samenstellen van een multimodale reis is nu wel mogelijk, maar nog te ingewikkeld”, aldus Gueydan. “De bedrijven willen met het platform de drempel verlagen om meerdere openbaar vervoermiddelen eenvoudig digitaal te plannen, te boeken en te betalen.” MaaS heeft het potentieel om het gebruik van vervoermiddelen te optimaliseren.
Oplossing files
Van deur tot deur een reis plannen zonder een eigen auto te bezitten is dus de toekomst, voorspelt Gueydan. Deelauto’s en in hoge frequentiem zelfrijdende minibussen, gecombineerd met andere slimme en milieuvriendelijke vervoersmiddelen, lossen het probleem van de zogenaamde first en last mile op. Zij brengen de passagiers op een snelle wijze naar de ov-hubs in de steden. “Het probleem van traag openbaar vervoer is dan ook verleden tijd”, aldus Gueydan. “De treinen, trams en metro’s rijden in een frequentie die efficiënt aansluit op de behoefte van de reiziger.”
Investeren lightrail
Om het ideale mobiliteitsconcept te bereiken moet wel flink geïnvesteerd worden in goed openbaar vervoer. “In de Randstad moeten er een half miljoen huizen bijkomen. Dan zal er ook fijnmazig ov moeten zijn. Na de coronacrisis zal de vraag naar openbaar vervoer weer enorm toenemen. Overheden moeten daarom investeren in lightrail, metro en elektrisch busvervoer”, aldus Gueydan, die daarmee aansluit bij de eerdere oproep van de grote vervoerbedrijven om fors meer te investeren in openbaar vervoer.
Stap verder: Software as a Service
Siemens Mobility heeft het hele transport ecosysteem op één smart platform beschikbaat, zegt Gueydan. “Siemens Mobility neemt met haar portfolio een unieke plek in. Ik durf dat zonder schroom uit te dragen. Wij hebben veel in huis wat er voor nodig is slimme, milieuvriendelijke en toekomstige mobiliteit te organiseren.”
De laatste digitale ontwikkeling is de overname van het Nederlandse softwarebedrijf Sqills. “Met Sqills kunnen we vervoerders een uitgebreid SaaS-aanbod (Software as a Service) bieden dat hun belangrijkste reisprocessen optimaliseert. De SaaS-oplossing helpt de capaciteitsbenutting van treinen te verhogen door slimme prijsstelling, een grotere gebruikstransparantie voor planningscapaciteiten te bereiken”, aldus Olivier Gueydan.
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Goed dat de discussie opgerakeld wordt, want auto's die gemiddeld 95% van de tijd buiten kostbare openbare ruimte in beslag nemen, is gewoon zonde. Voor overheden en eigenaren. Dat kan anders. Dat moet anders. Mobiliteit lijkt een Gordiaanse knoop, omdat betrokken partijen niet verder kijken dan hun bureau diep is. Als je extrapoleert, dan moet het Siemens toch zijn opgevallen dat de autoindustrie niet alleen het chapiter van persoonlijke mobiliteit monopoliseert, maar met alle mogelijke middelen ("toeters en bellen") het autobezit aantrekkelijk blijft maken.
Zie hier de enorme spagaat waar met name de Duitse autoindustrie zich in bevindt (ik zeg dit natuurlijk vanwege Siemens' achtergrond): het moet vergroenen maar het wil ook auto's verkopen. Overigens verdient OV ook een schop onder de kont, gezien de voertuigmassa, het energie- en ruimtegebruik en overhead die gemoeid is per vervoerde passagier.
Waar het aan ontbreekt bij het nadenken over intermodaliteit en MaaS, is de schakel van het vervoersmiddel zelf. Auto's zijn steeds meer persoonlijke verlengstukken van het wonen geworden. Vandaar dat auto's steeds groter worden, getuige de SUV trend. Wat weer fnuikend is voor efficiënt gebruik van ruimte, energie (zware batterijpakketten) en transportmiddelen, en dus MaaS.
Tesla is in luttele tijd opgeklommen tot het meest waardevolle automerk. En dat, mind you, op basis van conventioneel uitziende auto's waarbij de ICE is vervangen voor een electromotor. Meer niet! De volgende fase zou moeten zijn (een enorme kans!): de EV als zeg maar een oversized elektrisch apparaat op wielen. Dan komt intermodaliteit en MaaS vanzelf beter en geaccepteerder in zicht. Het buitengewoon aardige is dat alle betrokken partijen winnen, maar vooral ook dat Groene Mobiliteit mogelijk gemaakt wordt door simpelweg efficiënter om te gaan met wat al voorhanden is! We besparen dus ook.
Ingediend door Ralph Panhuyzen op di, 30/11/2021 - 11:58
Reactie toevoegen