De punctualiteit op de hogesnelheidslijn (HSL) is gestegen tot boven de 84 procent, het hoogste cijfer in ruim een half jaar tijd. Dat komt omdat een bug in de Traxx-locomotieven van de IC Direct is opgelost, zegt NS-woordvoerder Hessel Koster.
Softwarebug in locs HSL aangepakt
Technici van leverancier Bombardier en NS hebben bijna drie weken geleden een software-update doorgevoerd. Op alle 54 binnenlandse Traxx-locomotieven deed de softwarefout zich sindsdien niet meer voor, volgens Koster.
De update wordt binnen enkele weken doorgevoerd op de locomotieven van de Intercity Brussel. Vanwege toelating van de software in België, laat de upgrade daar iets langer op zich wachten.
Synchronisatiefout
Koster legt uit dat er zich een synchronisatiefout in de software voordeed. “Twee systemen in de locomotief moesten hetzelfde meten en dat gebeurde niet. Dat probleem deed zich zo’n tien keer per week voor, waardoor treinen uitvielen.”
Een eerdere herstelupdate in december 2018 mocht niet baten; in januari van dit jaar lag de punctualiteit net boven de 80 procent. NS besloot de reizigers daarom te compenseren. Inmiddels durft Koster wel te zeggen dat de bug is opgelost. “We hebben over meer dan duizend loc-dagen nul keer de synchronisatiefout gemeten. Dat gaf genoeg statistische zekerheid.”
Zorgenkindje
De HSL is al jaren een zorgenkindje van NS. Zo was de IC Direct in 2016 de slechts presterende binnenlandse treindienst. In het Verbeterprogramma HSL nemen NS en ProRail maatregelen om de punctualiteit te verbeteren.
Zo werken ze aan een speciale helpdesk en kunnen machinisten extra trainingen volgen. In de dienstregeling van 2021 wordt de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) stapsgewijs ingezet, wat moet leiden tot een betere dienstregeling op de HSL. Het ministerie van IenW stelde verder 60 miljoen euro beschikbaar voor onder meer cameratoezicht en het plaatsen van extra windschermen. Ook werken NS en ProRail in de langetermijnvisie HSL-Zuid aan het verbeteren van de infrastructuur. Zo moet de Ertms-spoorbeveiliging nog een update krijgen.
Werkgroep
Ook formeerden NS en vakbond FNV onlangs een werkgroep, naar aanleiding van een door FNV-leden ingediend manifest met verbeterpunten. Koster: “Aan veel van de door hen voorgestelde verbeterpunten werken wij al in het Verbeterprogramma. Maar als we het nog niet goed genoeg doen, horen we dat graag van hen. Daar gaan we nu samen naar kijken.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Nu nog hopen dat de software problematiek van de geplaagde Nieuwe Hoekse LIijn ook snel zal worden opgelost. Dit is ook van Bombardier dus hopelijk is het binnen afzienbare tijd ook eindelijk verholpen!
We zullen het maar moeten afwachten, eer de witte vlag eindelijk gehesen kan worden.
Op dit moment is er weinig te zien van de testritten op deze toekomstige metrolijn! De stations zijn allen gereed, maar ze staan nu nog thans omgeven door hekwerken, waar niemand nog voorlopig van kan gebruik maken.
Hopelijk duurt het nog niet eens maanden, maar ja de techniek is ingewikkelder schijnbaar dan dat het zal moeten zijn.Zal blij zijn als alles straks rijdt, hopelijk nog voor september 2019!
Ingediend door Arjan Krabbenbos op di, 26/03/2019 - 18:03
@Arjan: nee hoor, de techniek is helemaal niet ingewikkeld! Het kenmerk van veiligheidssoftware is namelijk de verpletterende simpelheid ervan.
Het echte probleem zit em in de (in)competenties mbt software-gebaseerd systeemontwerp. Sommige marktpartijen hebben die competenties wel (Siemens, Alstom, Thales, Ansaldo-STS/CSEE etc), terwijl andere marktpartijen op dat punt beperktere competenties hebben (bijvoorbeeld geen/onvoldoende gestructureerd proces, geringe praktijkervaring,te weinig mensen met de vereiste competenties, onvoldoende domeinkennis spoorsysteem etc). Ik durf dat mbt Bombardier inmiddels wel hardop te zeggen; daar gaat het namelijk al jarenlang veel te vaak serieus mis.
Ingediend door asierts op vr, 29/03/2019 - 16:23
Zit nu in de HSL en het is nog steeds niet verholpen.
Net voor hoofddorp gaat ie vol in de ankers en moet de machinist aan een "reset" werken.
Net als gisteren en de dag daarvoor.
Beetje vals dat ze heel snel zijn met het melden van "Het is opgelost"
Terwijl het nu doodstil blijft als blijkt dat het niet zo is.
Ingediend door Mark Gomersbach op vr, 29/03/2019 - 19:24
@Marc Gomersbach: wat hierboven letterlijk is gezegd, is dat de zgn "synchronisatiefout" is opgelost. Dat er meer fouten zijn is evident (zie eerste onderzoeksrapport bijlage 1), maar dat is in de afgelopen maanden richting de media consequent verzwegen. Boontje komt echter vanzelf om zijn loontje...
Ingediend door asierts op vr, 29/03/2019 - 20:48
@Mark Gomersbach: heb t nog ff voor je opgezocht. Uit rapport "Review Prestaties IC direct" p35: "Het technische falen van de TRAXX is 10-25 maal te hoog ten opzichte van de benchmark met DB".
Dat is een mooi eufemisme om niet op te hoeven schrijven: "de Bombarder TRAXX F140 MS is een zodanig instabiel wrak, dat ze er zelfs bij Ansaldo nog van zouden schrikken!", Iets met van de drup in de regen.
Ingediend door asierts op vr, 29/03/2019 - 23:06
Reactie toevoegen