Het treinongeval in Dalfsen waarbij 23 februari een machinist om het leven kwam, was een uitzonderlijk geval. De veiligheid van de GTW staat niet ter discussie. Dat zegt Stadler in een uitgebreide reactie op het ongeval.
Stadler: Ongeluk Dalfsen was uitzonderlijk
Volgens Stadler-bestuurder Alois Stralinger komt het niet vaak voor dat een cabine van de trein gerukt wordt. Hij inspecteerde samen met een team van Stadler vorige week het treinwrak dat op dit moment in een Arriva-loods in Meppel staat. "Je ziet een duidelijke breuklijn, waar de cabine is afgescheurd door brute kracht", aldus Starlinger, "De trein raakte een hoogwerker, dat is wat anders dan een vrachtwagen. Het zwaartepunt van een hoogwerker ligt erg laag, waardoor de cabine als het ware naar boven is afgescheurd." Ook het feit dat de trein, terwijl hij de hoogwerker voor zich uitschoof, nog een bovenleidingsportaal ramde, kan debet zijn aan de uitzonderlijke schade.
https://twitter.com/BNR/status/702122556195741697
Starlinger wijst op een vergelijkbaar ongeluk met een Veolia-GTW in Houthem-St-Gerlach in december 2009. Daar ramde de trein een vrachtwagen, maar beschermde de cabine de machinist wel voldoende. "Onze treinen voldoen aan de strengste veiligheidsnormen", zegt Starlinger. "Zelfs in de VS, waar de normen voor botsveiligheid nog een stuk hoger liggen, voldoen we ruimschoots."
Zowel de GTW als de FLIRT3 vangt de eerste klap op met de koppeling; is dat niet voldoende, dan vangen de stootbumpers de rest van de energie op. Bij een serieuze botsing volgen nog een lage en hoge kreukelzone. De machinist zit beschermd achter een dikke stalen plaat. De FLIRT3 heeft bovendien nog extra botsabsorptievermogen via de koppeling tussen de bakken. Starlinger: "Dat hebben we bij de FLIRT gedaan, omdat die aanzienlijk langer en dus ook zwaarder kan zijn."
De Stentor (Blendle, +) zette dit weekend vraagtekens bij de veiligheid voor de machinist bij de Stadler-treinen en inventariseerde een aantal treinongelukken waarbij de machinist om het leven kwam. Vakbond VVMC wil nader onderzoek naar de veiligheid voor de machinist op de bok. Volgens Starlinger staan de incidenten op zichzelf, maar was telkens een menselijke fout de oorzaak. "Tachtig procent van de ongelukken kunnen we van tevoren testen. Maar je kan niet alles uitsluiten. Je kan een trein wel ontwerpen als een tank, maar dan wil niemand meer met de trein."
De Onderzoeksraad voor veiligheid doet nog onderzoek naar de toedracht van het ongeval in Dalfsen. Intussen heeft NS bekend gemaakt dat de eerste van de 58 bestelde FLIRT3's binnenkort naar Nederland zullen komen voor testritten. Ze zullen vanaf december in de dienstregeling worden ingezet. De GTW wordt niet meer doorontwikkeld.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen