Stijging grondstofprijzen nekt Maaslijn
De geplande elektrificatie en de gedeeltelijke spoorverdubbeling van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen is voorlopig uitgesteld. Bouwbedrijven willen zich er niet aan wagen, vanwege de gestegen grondstofprijzen van onder meer staal, koper en hout. ProRail heeft de aanbesteding voorlopig ingetrokken.
Gedeputeerde Maarten van Gaans (D66) meldde dat aan het Limburgs parlement, schrijft 1limburg. Vanwege eerst de coronapandemie en vervolgens de oorlog in Oekraïne zijn de grondstofprijzen dermate gestegen, dat de bouwbedrijven met een tekort aan grondstoffen kampen. "Daarom ziet ProRail geen andere mogelijkheid dan de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie van de Maaslijn in de huidige vorm in te trekken en deze opnieuw vorm te geven", aldus Van Gaans.
Uitstel is geen afstel
Het spoorwegtraject tussen Roermond en Nijmegen zou volgens de planning voor eind december 2024 worden geëlektrificeerd en gedeeltelijk verdubbeld. Onlangs stelde staatssecretaris Vivianne Heijnen al dat dat niet haalbaar leek.
Komende juni komen alle betrokken partijen bij elkaar om de situatie te bespreken. Daarbij is ProRail afhankelijk van de onzekere ontwikkelingen in Oekraïne. In de tussentijd gaat de spoorbeheerder wel door met alle overige werkzaamheden, zoals grondverwerving.
Hoofdpijndossier
In 2014 maakten het Rijk en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland al afspraken over de elektrificatie van de Maaslijn, waarvan toen werd verwacht dat deze in 2020 klaar moest zijn tegenover een investering van 175 miljoen euro. Ook dat liep vertraging op: in april 2019 legden zij nog eens 60 miljoen euro bij.
Begin 2021 werd bekend dat ook de nieuwe planning van de elektrificatie van de Maaslijn niet haalbaar was. Het project kampte met financiële tekorten, omdat ProRail een aantal kosten te laag had ingeschat. In juni van dat jaar kwamen het Rijk en de provincie Limburg met 96 miljoen extra over de brug.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Dit is een gebed zonder einde, de zoveelste soap in OV land met slechte rekenmeesters m/v, onvoorziene omstandigheden, slechte planning en inzichten bij de realisatie en optimalisatie van (rail) infra projecten. EN de reiziger in het bijzonder en Limburg speciaal delft alweer het onderspit als het gaat om snelle, comfortabele en betrouwbare treinverbindingen. Uitstel wordt zeer waarschijnlijk afstel en kunnen we net als toen al milieuvervuilend dieselend tussen Roermond en Nijmegen pendelen. Nog een wonder dat de spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Heerlen wordt gerealiseerd en nu al zichtbaar concreet gestalte krijgt. Nu maar afwachten of de testfase ook succesvol zal verlopen en men tenminste nog in dit zuidelijke stukje van Nederland eind 2023 met een Arriva Flirt trein elk half uur tussen Aken, Landgraaf, Heerlen, Valkenburg, Maastricht en Luik met een OV chipkaart kan reizen...
Ingediend door Frans E.R. Eekhout op vr, 22/04/2022 - 11:20
Stop aub met deze eindeloze discussie over de elektrificatie van de Maaslijn, zou het niet verstandiger zijn om waterstoftreinen van Alstom in te zetten ter vervanging van de dieseltreinen?
Ingediend door H.Pex op do, 08/09/2022 - 16:25
Reactie toevoegen