De Nederlandse vervoerders ontvingen in 2018 28 miljoen euro aan boetes van studenten, die te laat hun studentenreisproduct hadden stopgezet.
Studenten betalen 28 miljoen aan boetes
Dat meldt minister Van Engelshoven in antwoord op Kamervragen van Tweedekamerlid Özdil (GroenLinks). Dat is 5 miljoen euro minder dan in 2017, toen 33 miljoen euro door nalatige studenten moest worden betaald.
Account Based Ticketing
Volgens Özdil is het mogelijk om via ‘Account Based Ticketing’ (ABT) het studentenreisproduct automatisch te laten stoppen, waardoor studenten geen boetes meer hoeven te krijgen. Hierbij reist de kaarthouder op rekening, net als houders van de NS-businesscard. De minister schrijft dat ABT geen gewenste maatregel is, omdat studentenorganisaties vraagtekens hebben bij de privacyaspecten en bang zijn dat studenten achteraf te maken krijgen met hoge rekeningen.
Bij de invoer van de OV-chipkaart in 2010/2011 was voorzien dat het studentenreisproduct zou worden stopgezet via het zogenaamde blacklisten. Dit bleek volgens de vervoerders technisch echter niet haalbaar, omdat daar onvoldoende capaciteit voor beschikbaar was.
Lees ook: ‘Boete voor nalatige student is onnodig’
Het Nationaal OV Beraad (bestaande uit het ministerie, reizigersorganisaties, vervoerders en concessieverleners) onderzoekt in de tussentijd of andere betaalconcepten, waaronder ABT, in de toekomst wel kunnen worden ingevoerd. Zij willen dit uiterlijk in 2021 operationeel hebben.
Maatregelen
In de tussentijd moeten andere maatregelen helpen om het aantal boetes te verminderen, kondigde de minister in juli 2018 aan. Zo gaf zij studenten meer tijd om hun OV-chipkaart stop te zetten en verkortte ze de termijn waarbinnen studenten beboet kunnen worden.
Ook kunnen studenten in de toekomst alleen nog een boete krijgen, als zij ook echt hebben gereisd met het studentenreisproduct. Dat vereiste echter een wijziging in de privacywetgeving. Daardoor kunnen de vervoerders deze gegevens niet meer inzien. Die nieuwe regels gingen in per 1 januari 2019.
Boetebedragen dalen
Jaarlijks gaat het boetebedrag wel omlaag, schrijft het blad Profielen van de Hogeschool Rotterdam. In 2015 was het boetebedrag nog 52,6 miljoen euro, in 2016 ruim 40 miljoen, in 2017 33 miljoen en in 2018 dus 28 miljoen euro.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Blijkbaar is kort na de studie nadenken voor onze studentjes al te veel moeite.
Ingediend door DuitseLeeuw op ma, 29/04/2019 - 13:11
Reactie toevoegen