In 31 van de 35 grote stedelijke gebieden in Amerika daalt het aantal reizigers met bus- en railvervoer. Dat komt deels door taxiservices als Uber en Lyft, blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Studie: Uber haalt mensen uit het ov
Toen Uber en Lyft tien jaar geleden op het stedelijke toneel arriveerden, beweerden ze een toevoeging te zijn op het bestaande openbaar vervoer. Door reizigers naar treinstations te brengen en 's avonds laat weer thuis te brengen hoopten beide bedrijven dat mensen auto’s zouden laten staan.
Maar nu bevindt het ov in 31 van de 35 grote Amerikaanse stedelijke gebieden zich in een crisis, blijkt uit onderzoek van de universiteit van Kentucky. Het aantal reizigers per bus, trein en metro daalde de afgelopen drie jaar. Een van de oorzaken is de komst van Uber en Lyft. Rittenservices voor personenvervoer vullen het ov op verschillende manieren aan, maar het is de vraag of dat wel voldoende gebeurt”, zegt Gregory Erhardt, hoogleraar aan de universiteit van Kentucky, en hoofdauteur van de studie.
Taxiritten vertienvoudigd
Tussen 2015 en 2018 is het aantal ritten met Uber- en Lyft gestegen van 60.000 naar bijna 600.000 in New York City. Ondertussen werden in dezelfde periode dagelijks 580.000 minder reizigers geregistreerd in bus- en railvervoer. Met twee afgestudeerde studenten zocht Erhardt naar oorzaken. De hoogleraar bestudeerde cijfers over tariefveranderingen, het aandeel autovrije huishoudens, de aanwezigheid van deelfietsen en gasprijzen. Al deze data kwamen uit openbare bronnen. Veel van deze factoren hadden een relatie met rittenservice; sommige positief, sommige negatief.
De introductie van Uber en Lyft viel in de laatste categorie, stelt Erhardt. Taxiservices laten het aantal ov-reizigers verder dalen. Dat effect ziet er van jaar tot jaar gering uit. Maar opgeteld is het substantieel. "Na acht jaar zouden de rittenservices gepaard gaan met een afname van 12,7 procent van het aantal busreizigers", zo stelt de studie.
Meer taxikilometers, minder ov
Besluitvormers moeten opletten zo stelt het onderzoek: steden worden geconfronteerd met meer congestie en meer CO2-uitstoot. Omdat reizigers zich verplaatsen per Ubertaxi neemt het aantal auto’s toe, ten koste van het aantal ov-kilometers. In sommige gevallen komen Uber en Lyft de belofte van aanvulling van het ov wel na: mensen zonder eigen voertuig en die niet eerder door taxi's werden bediend, blijken van de nieuwe taxiservices te profiteren.
Meer artikelen met dit thema
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
337 zero-emissiebussen toegevoegd aan wagenpark in 2024
10 feb om 13:38 uurCROW publiceert elk jaar de Monitor zero-emissiebussen. Uit de editie van 1 januari 2025, dus met data over…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec 2024Bij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
Tellingen tonen aan dat ook in Nederlandse steden het aandeel OV afneemt. Zelfs zonder Uber. Vreemd dat in de pers steevast een totaal ander beeld wordt geschetst.
Ingediend door Wolfgang Spier op wo, 06/02/2019 - 11:01
Één van de oorzaken van het lager aantal mensen dat met het ov in de stad reist komt naar mijn mening door de momenteel te hoge tarieven, die er voor zorgen dat mensen goedkopere alternatieve middelen van vervoer kiezen.
Ingediend door R. v.d. Voort op zo, 10/02/2019 - 00:39
1) Duurdere tarieven, 2) diversiteit vervoersbewijzen en verschillen per vervoerder en geldigheidscriteria, 3) niet eenmalig kunnen in- en uitchecken van de OV chipkaart, 4) niet altijd correcte informatie voorziening ook bij raadpleging van een reisplanner waardoor men niet altijd precies zijn reis kan plannen en reiskosten kan bepalen, 5) minder goede bereikbaarheid en frequentie, 6) imago Openbaar Vervoer i.h.b. voor de incidentele reiziger, zijn enkele zaken waardoor men soms het OV ook in Nederland gaat mijden en voor alternatieven kiest zoals auto- of fiets gebruik e.d.
Ingediend door Frans Eekhout op za, 16/02/2019 - 10:02
Daling van het aandeel OV in de modal spilt in Nederland komt zeker niet door Uber of taxi's. Het is mogelijk dat er meer gefietst wordt dan vroeger, maar betrouwbare cijfers ken ik niet. Er komt ook een sociale beweging op gang om meer te lopen.
Ingediend door Arriën Kruyt op za, 16/02/2019 - 11:13
Goed nog eens een artikel van Arriën te lezen, die mijn bewondering in zijn vorig Rover commentaren geniet. Persoonlijk ervaar ik , dat het aantal fietsers en scooters , bromfietsen in de spits enorm toeneemt. Kijk op de voorpleinen van stations, maar ook de veelal ondergrondse stallingen, in grote stations. Teken aan de wand voor bus en tramvervoerders, dat men kennelijk vindt dat de tarieven te hoog zijn voor voornoemde vervoerders, en bovendien m.n. het busvervoer niet de gewenste oplossingen bieden. Men wil de kosten denkelijk beknibbelen door overige door mij eerder genoemde vervoersmiddelen te gebruiken. n.b. Een massavervoermiddel als de trein, is per persoon nog veel te duur, nog afgezien van betrouwbare dienstuitvoering. Elke dag zijn er storingen op en tussen de sporen , en de lijst van onvolkomenheden van techniek materieel en infrastructuur groeit gestaag. De tarieven ook helaas elk jaar opnieuw met vele procenten zelfs. Het wegverkeer groeit wel, en dat is i.v.m. het openbaar vervoer, niet verwonderlijk. Om je baas telkens hetzelfde verhaal te moeten op hangen van de reden van te laat op je werkplek komen. Bovendien brengt de trein als ook de lijnbus, je niet altijd op de plek waar je zijn moet/wil. Dus extra reistijd en kosten.
Ingediend door P.Heesakkers op ma, 18/02/2019 - 15:05
Reactie toevoegen