Om reizigers te stimuleren geld dat op verlopen OV-chipkaarten staat terug te vragen, is Translink de publiekscampagne ‘Jouw geld telt’ gestart. Tot het einde van het jaar wijst Translink reizigers op het eenvoudig terugvragen van saldo.
Terugvragen saldo is nu vereenvoudigd
De reiziger kan een bedrag tot 20 euro gratis terugvragen. “Vooral de bezitters van de anonieme OV-chipkaart gaan er relatief gezien op vooruit”, vertelt Maarten Bijl, woordvoerder van Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart. “Voor hen was het altijd moeilijker om saldo terug te vragen dan voor mensen met een persoonlijke OV-chipkaart, vanwege het invoeren van persoonsgegevens. Nu is de procedure voor beide kaarten hetzelfde.”
Onwetendheid
Directeur van Translink Arco Groothedde legt uit waarom de organisatie reizigers wil bewegen hun geld terug te vragen: “Er is een flink aantal mensen dat een verlopen OV-chipkaart in huis heeft liggen. Velen vergeten het saldo dat nog op deze kaart staat terug te vragen, of weten niet hoe dit moet. Ook denken ze dat het terugvragen na een jaar niet meer mogelijk is. De actie ‘Jouw geld telt’ is dan ook gericht op het makkelijker terugvragen van het saldo op een verlopen ov-kaart.”
Reactie Rover
Reizigersvereniging Rover is tevreden met de maatregelen van Translink. Rover heeft zich jarenlang ingezet voor de versimpeling van het terugvragen van saldo en zou het als aanvullende maatregel graag mogelijk zien worden dat het saldo, naast online en telefonisch, ook bij een kaartautomaat kan worden teruggevraagd.
Bij ov-kaarten die korter dan een jaar zijn verlopen, kan de reiziger het geld online of telefonisch terugvragen. Op de website kan elke reiziger, door het invullen van het kaartnummer, het uitstaande saldo controleren en terugvragen.
Voor het terugvragen van het saldo op kaarten die langer dan een jaar zijn verlopen, moet de reiziger de kaart terugsturen naar Translink. De reiziger vult een formulier met naam en bankrekeningnummer in en stuurt dit formulier vervolgens samen met de chipkaart terug naar Translink.
Goede doelen
Reizigers kunnen er ook voor kiezen hun overgebleven saldo te doneren aan een goed doel. Dit bedrag wordt dan geschonken aan de Roos Prommenschenckel Foundation, die zich inzet voor een toegankelijker ov voor mensen met een fysieke beperking. Daarnaast geeft de actie van Translink de mogelijkheid aan scholen of sportclubs om chipkaarten waar nog saldo op staat, te verzamelen en naar Translink te sturen. De opbrengst gaat vervolgens in de kas van de desbetreffende school of sportclub.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Reactie toevoegen