Van Boxtel bestuurder Europese spoorbedrijven
President-directeur van NS Roger van Boxtel is benoemd tot bestuurslid van de Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER). Dit verbond vertegenwoordigt Europese spoorbedrijven.
De CER is een belangrijk aanspreekpunt voor onder meer de Europese commissie. Zo vertegenwoordigt de CER de belangen van al haar leden bij de totstandkoming van Europese wet- en regelgeving. Roger van Boxtel: “Het is belangrijk dat Nederland op het hoogste niveau in Europa invloed neemt op de ontwikkelingen op het spoor.” Van Boxtel is niet de eerste bestuurder van een Europees samenwerkingsverband. ProRail-directeur Pier Eringa is sinds november 2017 voorzitter van de European Rail Infra Managers (EIM), de Europese organisatie van infrabeheerders.
Uitdagingen
Van Boxtel zegt dat Europa en Nederland voor grote uitdagingen staan. “De CO2-uitstoot moet naar beneden en de trein is de meest duurzame vorm van vervoer. Er ligt een kans voor het spoor om vluchten op korte afstanden te vervangen. Om die kans te verzilveren willen we betere Europese verbindingen aanbieden, sneller, met minder overstappen en meer boekingsgemak.” Daarvoor is het essentieel dat in Europa beter wordt samengewerkt, zegt de NS-preses. “Ook met de goederenvervoerders en infrabeheerders. Ik begrijp dat het allemaal niet over één nacht ijs geregeld is, maar laten we ermee beginnen om als Europese spoorwegmaatschappijen meer ambitie te tonen.”
Trouw lid
De CER is de Europese koepelorganisatie voor spoorwegmaatschappijen in Brussel en werd in 1988 opgericht. NS is al vanaf het begin lid. Inmiddels bestaat de CER uit meer dan 70 leden uit de Europese Unie. Naast van Boxtel is ook president-directeur van NMBS Sophie Dutordoir tot CER-bestuurder benoemd.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen