Minister Dijsselbloem van Financiën heeft de benoeming van Roger van Boxtel als president-directeur van NS verlengd tot 2019. Daarmee is Van Boxtel definitief interim-af. Hij zal zelf de strategie gaan leiden die hij in maart presenteerde.
Van Boxtel blijft topman van NS tot 2019
In 2019 wordt de concessie van NS, die tot 2025 duurt, geëvalueerd en moet het proces van risicobeheersing en verbetering van interne procedures zijn afgerond. Bovendien is Van Boxtel dan ook 65 jaar. Van Boxtel blijft dezelfde arbeidsvoorwaarden houden met alleen een vast jaarsalaris.
De Raad van Bestuur van NS is nu bijna compleet. Naast Van Boxtel bestaat deze nu uit de directeur Financiën Bert Groenewegen, die in april het stokje overnam van Engelhardt Robbe. Susi Zijderveld trad in februari bij NS in dienst met de nieuw opgezette functie van directeur Risicobeheersing en Marjan Rintel trad in juli toe tot de Raad van Bestuur als directeur Operaties. Voor de directeur Commercie & Ontwikkeling zoekt de Raad van Commissarissen nog een bestuurder. Die wordt op dit moment waargenomen door Maurice Unck.
Van Boxtel kwam 1 augustus vorig jaar aan het roer te staan bij het veelgeplaagde spoorbedrijf. Na de fraude in Limburg ruimde het grootste deel van de top het veld. Van Boxtel werd in eerste instantie benoemd voor een jaar om orde op zaken te stellen. Onder zijn leiding kwam NS met een nieuwe strategie, waarbij de meeste retailformules worden afgestoten en Qbuzz verkocht gaat worden. Ook biedt NS of Abellio niet meer mee op Nederlandse spoorconcessies. De nieuwe strategie kwam grotendeels tegemoet aan de wensen die er in de politiek leefden, maar vanuit de bonden kwam er kritiek. FNV noemde de plannen 'ambitieloos'.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Verkoop van Qbuzz. Hopelijk zet van Boxtel dat door.
1 zin in het stuk valt op "Bovendien is Van Boxtel dan ook 65 jaar" Ok wat wil dat zeggen. Zijn partij is voor langer doorwerken en dar is nu ook wet. Dus Van Boxtel moet dan nog 2 jaar en wat maanden werken....
Ingediend door D.Berk op za, 24/12/2016 - 08:41
Reactie toevoegen