De flitstrein van Amsterdam via Rotterdam naar Londen, die twee keer per dag rijdt, is populair. Zo populair dat de trein, vanaf juni 2019, dagelijks een extra rit maakt.
Vanaf juni derde flitstrein naar Londen
Ook zit er voor de komende jaren een verdubbeling van de dienstverlening in de planning, zo meldt het Algemeen Dagblad. Eurostar is erg tevreden over de verbinding die sinds april dit jaar in gebruik is. “Sinds de lancering van deze dienst hebben we meer dan 130.000 extra klanten vervoerd. Allemaal passagiers die een snelle treinverbinding nu verkiezen boven het vliegtuig. Dat heeft ruim 7.000 ton CO2-uitstoot gescheeld.”
Vertragende paspoortcontrole
Reizigers vanuit Nederland hebben in Brussel nu nog last van vertragende paspoortcontroles. Samen met België, Frankrijk en Engeland werkt het kabinet aan een verdrag om de controles op Nederlandse stations te laten plaatsvinden. Een woordvoerder van Eurostar zegt hierover: “Zodra dat is geregeld, dan willen we het aantal treinen per dag verdubbelen naar vier met de ambitie van vijf treindiensten per dag.”
NS-topman Roger van Boxtel is blij dat veel mensen gebruikmaken van de Eurostar. “Deze ontwikkeling is goed voor het milieu. Dat verdrag moet er snel komen, met als gevolg snelheid en comfort voor de reiziger.”
Steun uit Den Haag
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat om tafel met Eurostar-partner NS en met ProRail, om te inventariseren hoe voldoende capaciteit op het spoor kan worden gerealiseerd. De plannen van Eurostar zijn naar tevredenheid van de staatssecretaris. “Omdat ik op korte afstanden binnen Europa graag zoveel mogelijk reizigers van het vliegtuig de trein in wil krijgen, wil ik alles op alles zetten om het voornemen van Eurostar mogelijk te maken”, aldus Van Veldhoven.
Meer artikelen met dit thema
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Waarom moet dat verschrikkelijk infantiel woord “flitstrein” door een professioneel blad overgenomen worden uit een sensatiekrant?
Ingediend door DingeZ op wo, 24/10/2018 - 07:02
Ach flits toch een eind op.
Ingediend door Sneltrein op wo, 24/10/2018 - 11:21
"Samen met België, Frankrijk en Engeland werkt het kabinet aan een verdrag om de controles op Nederlandse stations te laten plaatsvinden."
Waarom moet het jaren duren om een paar mannetjes van de Douane in Rotterdam en Amsterdam neer te zetten? Is dat veel anders dan wat dagelijks op grotere schaal op onze vliegvelden gebeurt?
Ingediend door Henk op vr, 26/10/2018 - 10:58
Reactie toevoegen