“De oude dubbeldekkers zijn over een aantal jaar aan vervanging toe. Ook verwachten we in de toekomst meer treinreizigers. Met de nieuwe dubbeldekkers bereiden we ons voor op deze groei. We willen genoeg plek en een comfortabele trein bieden.
Voor de coronapandemie was de trein al populair, met een bezettingsgraad van 94 procent. Vorig jaar maakten ongeveer 4.500 reizigers gebruik van de verbinding vanuit Nederland.
In 2025 werd al een grote wijziging doorgevoerd - volgens de NS de grootste wijziging in jaren. Volgend jaar, dus in 2026, borduurt de NS daar op voort.
Met een achtergrond als vervoerseconoom en logistiek expert, en ervaring bij zowel vervoerders als de overheid, brengt Haver een schat aan kennis mee naar Railforum.
Het essay wijkt af van wat men doorgaans verwacht van KiM-publicaties. “Waar we normaal gesproken empirisch onderzoek uitvoeren, gericht op specifieke beleidsvragen, is dit een echt essay,” vertelt Jan-Jelle Witte.
In de nieuwe dienstregeling rijden er meer treinen in de randstad en vertrekt op veel trajecten de eerste trein vroeger, en de laatste trein later. Je kunt dus op een groter gedeelte van de dag gebruikmaken van de trein.
ProRail gaf aan dat de infrastructuur onvoldoende capaciteit heeft en dat er technische beperkingen zijn. De ACM vindt dat ProRail hier niet duidelijk genoeg over is geweest en dat de coördinatie met andere partijen beter had gekund.