Een veelbelovende ontwikkeling, noemt Marleen van de Kerkhof van Dual Inventive het: een kortsluitlans die spoorwerkers digitaal kunnen in- of uitschakelen.
Sociale (on)veiligheid is een veelkoppig monster dat steeds nieuwe vormen aanneemt per tijdstip, locatie en modaliteit. Dat vergt maatwerk van de vervoerders en goede samenwerking tussen alle partijen.
De invoering van een maximumsnelheid van 30 km in de bebouwde kom als maatregel om de verkeersveiligheid te vergroten, heeft grote consequenties voor het openbaar vervoer.
Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek voor de gevaren die het ov voor andere weggebruikers met zich meebrengt.
Terwijl de ambitie is om het aantal verkeersdoden te reduceren tot 0 in het jaar 2050, komen momenteel jaarlijks nog steeds 500 tot 600 mensen om in het Nederlandse verkeer.
Onlangs was ik met een internationale groep collega-tramexperts te gast bij de gemeente Clichy-sous-Bois, een van de vele voorsteden in de uitgestrekte metropool van Parijs.
Hoewel er veel aandacht is voor de veiligheid van voetgangers, is er over de beloopbaarheid van haltes en stations en de consequenties die dat heeft voor de inrichting van de straat nog maar weinig bekend.
Nederland heeft de ambitie voorop te lopen met de ontwikkeling van automatisch vervoer, maar complexe regelgeving rond veiligheidseisen leidt ertoe dat het innovatieklimaat in andere landen aantrekkelijker is.