Hoe ervaren niet-ov-reizigers het ov?
Onderzoek- en adviesbureau Moventem onderzocht de tevredenheid over het openbaar vervoer onder álle inwoners van de regio Groningen Drenthe - dus ook van de niet-ov-reiziger.
“Het is een bijzonder onderzoek met een interessante uitvraag”, vertelt Maarten van Setten van Moventem. “Op deze manier kijk je niet alleen naar de bestaande doelgroep maar ook naar de potentiële doelgroep: hoe kijken die naar je product, hoe ervaren die het openbaar vervoer, welk imago heeft het product en de dienstverlening die je aanbiedt en natuurlijk hoe kunnen we deze verleiden vaker met de bus te reizen?”
“We doen voornamelijk veronderstellingen dat er discrepanties zijn tussen ov-reizigers en niet-ov-reizigers”, stelt Jorinde ten Hoeve van het OV-bureau. “Als die discrepantie groot is, is er een kans dat we daar iets mee kunnen of moeten doen.”
Communicatie
Ten Hoeve: “We hebben een breed palet aan diensten en aan inwoners. Het is van belang de doelgroep goed te bereiken. De niet-ov-reizigers zien niet vaak een uiting voorbijkomen. Onder de groep die minder dan één keer per maand met de bus reist geeft 80 procent aan nooit een uiting te zien van ons. Daar willen we graag wat aan doen.”
Jorinde ten Hoeve: 'Onder de groep die minder dan één keer per maand met de bus reist, geeft 80 procent aan nooit een uiting te zien van ons'
Het OV-bureau heeft goed inzicht in hoe reizigers de dienstverlening waarderen, dankzij de klantenbarometer en het halfjaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek via het eigen reizigerspanel ‘Praat mee over het ov’. Daar rolt een stabiel of licht oplopend rapportcijfer uit. Ten Hoeve: “Dat geeft een goed beeld over hoe de reiziger over ons denkt, maar laat de niet-reiziger buiten beeld. De verwachting was dat de niet-reiziger minder tevreden zou zijn. Nu is het zaak om het inwonerstevredenheidscijfer toe te laten nemen.”
Imago en bewustwording
Het inwonerstevredenheidscijfer ligt met een 6,5 op een voldoende, het doel is om dat cijfer volgend jaar al met een tiende punt hoger te krijgen. Daarvoor zet het OV-bureau in op imago en bewustwording in campagnes richting inwoners. Er blijken misvattingen over het openbaar vervoer te bestaan, zeker onder niet-reizigers. Bijvoorbeeld de ervaring dat busreizen duur is, terwijl de kosten vergeleken met de auto vaak gunstiger uitpakken. Dat heeft te maken met het niet altijd kunnen vinden van de juiste informatie. Er zijn ook veel positieve associaties met de bus, zoals milieubewustheid, veiligheid en toegankelijkheid.
Er blijken misvattingen over het ov te bestaan onder niet-reizigers, bijvoorbeeld dat busreizen duur is, terwijl de kosten vergeleken met de auto vaak gunstiger uitpakken.
Ten Hoeve: “We proberen een goed product te leveren. Er is altijd een groep die daar geen gebruik van zal maken, toch wil je dit soort associaties wel weten." En Van Setten: "Je kunt je niet alleen focussen op puur de bus, dan mis je een groot stuk. Je moet de samenwerking zoeken met andere aanbieders, zoals de trein of deelvervoer, om een goed product in de markt te kunnen zetten.”, aldus Van Setten.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in OV-Magazine 2/2022. Wilt u OV-Magazine voortaan op papier of digitaal ontvangen? Neem dan een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Dit lijkt me geen goed onderzoek. En niet de juiste mensen die het uitvoeren.
Je zou juist een goed onderzoeksbureau wat niets heeft met OV het OV-gebruik moeten laten onderzoeken. Kuifjes ipv de vooringenomen Jansen en Janssen.
Anders krijg je dit soort please-onderzoeken met klassieke nonsens-frases "Dat heeft te maken met het niet altijd kunnen vinden van de juiste informatie". En "samenwerking zoeken met andere aanbieders".
Dit soort zinnen zijn een running gag.
Al 40 jaar zijn het de conclusies van elk rapport of congres of "vak"artikel. En elke keer gelooft iedereen oprecht dat dat waarde, relevantie en kwaliteit heeft, Opdrachtgever serieus/blij, onderzoeker serieus/blij, gelijk Janssen en Janssens.
Het is kenmerk van een bijzonder laag nivo. OV creéert complexiteit en nietszeggendheid waarachter de sector zich veilig en blij kan verschuilen, zonder dat men het doorheeft. Kenmerkend is dat er nooit een concrete oplossing is (behalve plattitudes 'beter informeren', 'meer samenwerken', waarmee zelfs mijn grootmoeder met 1 houten been en een hernia iedere OV-professional automatisch het bos/dromenland in kan sturen).
Kenmerkend is ook de inteelt, tussen overheid - uitvoerder - consultant - onderzoeker - consumentenvertegenwoordigers (jobhoppend/-toeschuivend), wederom zonder dat men het doorheeft. Ook wetenschap navelstaart.
OV is Jansen - Janssens - Janssen - Jansens - Janson -Jansson & kroost
De bijdrage aan de maatschappij door OV blijft hierdoor tranentrekkend laag. Ik huil hierom, want de potentie en noodzaak van OV voor de toekomst/planeet is groot.
Ingediend door Johan Vermeulen op vr, 14/10/2022 - 11:47
Ben het zeer eens met deze stelling.
Ingediend door P v d Lingen op za, 22/10/2022 - 12:23
Hulde aan Johan voor deze stellingname die getuigt van een dieper inzicht in de maatschappelijke malaise. Indachtig Johans laatste zin ook broodnodig, om de hoop te kunnen houden daar ooit uit te komen.
Ingediend door Robbert van Dijk op di, 25/10/2022 - 10:19
Oppervlakkige open deuren en aardig klinkende intenties zijn niet goed genoeg om het OV en de potentiele klandisie verder te brengen. Messcherpe analyse van Johan Vermeulen!
Ingediend door Ing. ACF Sierts op di, 01/11/2022 - 05:05
Reactie toevoegen