Het Israëlische Egged, moederbedrijf van EBS, is voor 30 miljoen euro het schip ingegaan bij de concessie Waterland. Dat zegt EBS-directeur Wim Kurver in een interview met OV-Magazine.
Israëli's stopten 30 miljoen in Waterland
EBS wist in 2011 de concessie te winnen met een ambitieus plan. In dat plan zat echter een aantal foute aannames, waardoor er flink verlies werd gedraaid. "Al in maand één zagen we dat we ver achterliepen op het businessplan", aldus Kurver, "En dat werd alleen maar erger. Er moest in het begin een miljoen euro per maand bij."
De oorzaak zat hem volgens Kurver in het feit dat er met een te buitenlandse blik naar de aanbesteding werd gekeken. Het team, bestaande uit Israëliërs, Polen en Nederlanders van het inmiddels ter ziele gegane HTM Consultancy, schatte onder meer het ziekteverzuim te laag in.
Maar de grootste fout maakte EBS met haar logistiek. EBS huurde een stuk grond in Amsterdam Noord en zette daar na de spits de bussen neer. Kurver: "Op zich een geniale stap, want je bespaart enorm veel loze kilometers. Alleen stond niemand erbij stil wat je met de chauffeurs moest doen. In Polen of Israël is het heel simpel, je zegt tegen de chauffeur: Je ziet maar hoe je terug komt. Maar in Nederland werkt dat niet zo."
De risico's waren volgens Kurver onvoldoende geborgd door de Nederlanders. In 2013 werd uiteindelijk een verbeterplan ingezet, waarbij er flink in de kosten werd gesneden. Eind dit jaar loopt het plan af en het lijkt erop dat het zijn vruchten afwerpt; voor het eerst ziet het ernaar uit dat EBS - zij het symbolisch - zwarte cijfers gaat draaien. Het verlies zal volgens Kurver echter niet meer goedgemaakt worden: "Dat was wel even slikken voor de Israëli's, want dat kapitaal is hun pensioen. Maar ze zien het als leergeld."
Lees het hele interview met Wim Kurver: Hoe EBS weer opkrabbelt
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
"Alleen stond niemand erbij stil wat je met de chauffeurs moest doen. In Polen of Israël is het heel simpel, je zegt tegen de chauffeur: Je ziet maar hoe je terug komt..."
Als dit wettelijk was toegestaan in NL, was meneer Kurver dit dus ook met droge ogen van plan geweest met zijn mensen te gaan doen: "zie maar hoe je terug komt!" Fijne man, die Wim Kurver. Trouwens, volgens mij stond hier net ook nog een stukjhe over ene John Tjon a Ten waarin die meneer er niet zo best vanaf kwam. Waarom staat die reactie er niet meer, OV Magazine? Stond daar misschien teveel vakkennis in voor een vakblad?
Ingediend door Simon Rutger Adams op do, 12/11/2015 - 15:29
"Het team (...) schatte onder meer het ziekteverzuim te laag in." Nu we het toch over ziekteverzuim hebben: hoe zou het toch komen dat het ziekteverzuim in het OV zo hoog is... en bij EBS nog veel hoger? Heeft meneer Kurver zich wel eens over die vraag gebogen en daarbij geprobeerd de oorzaak niet bij anderen, maar bij zichzelf te zoeken? Of nee, natuurlijk niet. dat zijn zaken waar Wim zich niet mee bezig houdt. Als zijn zakken hier gevuld zijn, zoekt hij gewoon weer een andere boerenkermis.
Ingediend door Piet Wouters op do, 12/11/2015 - 16:28
Het trieste is dat overal in Nederland de bedrijfsvoering in de ban is geraakt van de dictatuur van het management. Binnen hun eigen beroepsgroep worden managers pas serieus genomen als ze duizenden arbeidsplaatsen hebben weten op te heffen en stoer vertellen hoeveel mensen ze op straat hebben geflikkerd of hoe ze de kosten van arbeid drastisch hebben gereduceerd. Je ziet in het OV nu steeds meer flexcontracten. Het gaat om chauffeurs die voor rond de 13 euro per uur de spitsuur- en scholierendiensten mogen rijden op afroepcontracten. En de concessiebeheerders komen maar wat graag in het gevlij bij de politieke bestuurders, omdat ze de concessie wederom goedkoper hebben weten aan te besteden.... Onderwijl is de arbeidssatisfactie in het OV op een onverantwoord laag peil gekomen. Wie in een garage aanschuift aan de koffietafel, hoort veel cynische en zure verhalen. Langzaamaan worden de managers een steeds meer gehate beroepsgroep in Nederland. Ook de managers van EBS en de concessiebeheerder hadden achteraf gezien natuurlijk graag op oud-calvinistische wijze met onderbetaald personeel gewerkt en zonder sociale verplichtingen. De wal gaat overigens wel het schip weer keren en over tien jaar zien we waarschijnlijk massaontslagen onder de managers.
Ingediend door Hans Casteleijn op do, 12/11/2015 - 17:28
Kurver trad pas in dienst ná het indienen van de business case. Ik verwijs daarvoor graag door naar het volledige interview.
Wat betreft de reactie over dhr. Tjon a Ten: discussie juichen we toe, maar wel op een correcte manier.
Ingediend door Vincent Wever op do, 12/11/2015 - 18:07
Zoals al gezegd maakt Wim Kurver geen deel uit van het team dat de business case deed.
Ingediend door Vincent Wever op do, 12/11/2015 - 18:11
Overal waar John Tjon a Ten in besturen of directies heeft gezeten of een adviserende rol heeft gespeeld, is het mis gegaan. Ga het maar natrekken. Ook HTM Consultancy is inmiddels weer bezweken onder zijn ondeskundigheid. Dat die Israeli's van Egged ooit met hem in zee zijn gegaan, heeft hen tientallen miljoenen euro's verlies opgeleverd. Ik vind het vreemd dat hij uit de wind wordt gehouden en dat de heer Kurver bijv. in dit interview met geen woord over hem rept. Als iemand kon weten hoe de Nederlandse wetgeving m.b.t. het runnen van een OV-bedrijf in elkaar zat en hoe hoog het gemiddelde ziekteverzuim in de OV-bedrijven op het moment van de business case was, was het de heer Tjon a Ten wel, die al bij verschillende OV-bedrijven was weggeschopt. Correcter dan dit kan ik het helaas niet verwoorden.
Ingediend door Piet Wouters op vr, 13/11/2015 - 03:26
Nee, maar onder "leiding" van de heer Kurver is het ziekteverzuimpercentage onder het rijdend personeel van EBS wel richting de 20% aan het gaan.
Ingediend door Piet Wouters op vr, 13/11/2015 - 03:30
En de chauffeurs maar Leefstijl cursussen laten volgen. Want die hebben het gedaan. Stel je voor dat Wim de oorzaak bij ze eigen zoekt, dat kan natuurlijk niet.
Ingediend door Poppensnor op vr, 13/11/2015 - 15:19
Ik bied mijn excuses aan Wim Curver aan. Ik bedoelde het zeker niet persoonlijk en ik vind EBS een mooi en creatief busbedrijf. Het is een bedrijf met ondernemersspirit en ik vind het betreurenswaardig dat juist hun vermogenspositie zwaar is aangetast. Mijn felle reactie heeft puur betrekking op de alles overheersende doctrine van efficiency en kostenbesparingen. Vergeten wordt dat het menselijk contact en de man of vrouw op de bus nog steeds de alpha en de omega zijn in de OV-sector. Het zijn deze mensen die op soms onmogelijke tijdstippen en in moeilijke omstandigheden hun werk doen en klaar staan voor de klanten van het bedrijf. Zij verdienen daarvoor ook een goede beloning en respectabele arbeidsvoorwaarden.
Ingediend door Hans Casteleijn op za, 14/11/2015 - 10:15
@Hans Casteleijn
Excuses??? Nou breekt mijn klomp. Waar word u dan persoonlijk naar Wim Kurver toe? Uw reactie van 12-11 17:28 is helemaal terecht. U noemt de beste man niet eens bij naam. Staat verder geen verkeerd woord in. U verwoordt de dagelijkse praktijk juist bijzonder treffend. En dan excuses gaan aanbieden? Nou ja zeg! Heeft Kurver contact met u gezocht (of liever: LATEN zoeken)? Want zo'n mannetje is het wel.
Ingediend door Piet Wouters op za, 14/11/2015 - 14:07
Uiteraard is EBS verantwoordelijk voor de door haar ingediende offerte. Die gebaseerd was op onjuiste aannames.
Als aan de kant van de opdrachtgever echter met een deskundig oog naar de offerte gekeken was, had men deze kunnen doorprikken. Dat is niet gebeurd. En bij een opdrachtgever gaat geen belletje rinkelen als een ingediende offerte een stuk lager uitkomt dan offertes van andere aanbieders. Ook de opdrachtgever is in deze veel te verwijten.
Uiteindelijk zijn allereerst de reizigers de dupe, in de tweede plaats het gehele personeel. Op deze wijze wordt het openbaar vervoer naar de afgrond gebracht. Zowel reizigers als personeel in Waterland verdienen beter.
Ingediend door R. Wilders op ma, 16/11/2015 - 16:37
Reactie toevoegen