Een uitzonderlijk verbod in de provincie Utrecht zorgt ervoor dat reizigers op twee manieren de dupe zijn. De provincie verbiedt namelijk expliciet een rechtstreekse busverbinding tussen Amersfoort en De Uithof, zowel in de huidige als de nieuwe concessie.
Provincie Utrecht dupeert reizigers dubbel
Opvallend is dat deze lijn een van de verbindingen is die NS wil gaan rijden om het zitplaatsentekort iets te verlichten. Daarvoor heeft NS toestemming nodig van de provincie. De huidige vervoerder, Connexxion, mag deze verbinding niet aanbieden. Al van meet af aan verbood de provincie dit, omdat dit te veel invloed zou hebben op de concessie in de stad Utrecht, die gereden wordt door QBuzz.
Ook in de volgende concessie die in december ingaat wordt het verbod weer expliciet vermeld in de nota van inlichtingen. In tegenstelling tot de vorige concessie is de provincie bij zowel de stad- als de streekconcessie opdrachtgever. Tijdens de vorige aanbesteding waren stad en streek nog gescheiden en was het inmiddels opgeheven BRU concessieverlener. De partijen die meedongen naar de komende concessie, dus ook winnaar Syntus, mochten de lijn niet in hun plan opnemen. Dat NS de lijn nu wel wil gaan rijden, duidt erop dat er wel degelijk vraag naar zo'n verbinding is.
Het lijkt er dus op dat de vervoersvraag in de stad Utrecht naar De Uithof kunstmatig hoger gehouden wordt door het ontberen van een rechtstreekse verbinding tussen Amersfoort en De Uithof. QBuzz wil intussen vol gaan inzetten op de lijnen naar het universiteitscomplex, maar moet in ruil daarvoor wel andere verbindingen uitdunnen; extra geld krijgt het bedrijf namelijk niet. Zo worden niet alleen reizigers in de regio benadeeld, maar ook reizigers in de stad zelf.
Of NS de lijn tijdelijk mag (laten) exploiteren is nog onduidelijk. Daarover zijn de partijen nog in gesprek. Een expliciet verbod op het aanbieden van bepaalde lijnen in een vervoersplan is uitzonderlijk. In een enkele keer komt een tijdelijk verbod wel voor om zo aanbestedingen zuiverder te laten verlopen.
De provincie Utrecht laat weten dat het rijden van een rechtstreekse lijn niet per definitie onmogelijk is, maar erkent dat het uitgesloten is van de uitvraag. De lijn die Qbuzz rijdt tussen Amersfoort en De Uithof via Zeist wordt door de provincie gedoogd. Een rechtstreekse lijn zou te veel treinreizigers de bus injagen, aldus een woordvoerster.
Meer artikelen met dit thema
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
337 zero-emissiebussen toegevoegd aan wagenpark in 2024
10 feb om 13:38 uurCROW publiceert elk jaar de Monitor zero-emissiebussen. Uit de editie van 1 januari 2025, dus met data over…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec 2024Bij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov 2024Leerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Reactie toevoegen